arkadaşlar ben stajer ögrenciğim bana yardım edebilir misiniz arıyorum bulamadım.Dramadan yılık ödev aldım ,yılık ödevimin konusu Drama liderinin özellikleri buldugunuz kadar bana gönderir misiniz?şimdiden teşekkür ederiz
DRAMA VE DRAMANIN ÖNEM
Aysel KÖKSAL AKYOL*
Özet
Drama, lider ve katılımcıların atölye ortamında rol oynama, doaçlama gibi tiyatro tekniklerini
kullanarak bir olayı, anıyı, kavramı, konuyu, düünceyi canlandırması olarak ifade edilebilir. Drama
çalımalarına katılan bireylerin, çalımalar sırasında kendilerini ve dier katılımcıları tanıma, iletiim becerilerini
gelitirme, kendini anlama ve ifade etme berecisini gelitirme gibi bazı olumlu kazanımları olmaktadır. Bu
çalımada, dramanın önemi, uygulama basamakları, drama sürecindeki ögeler üzerinde durulmutur.
Anahtar sözcükler: Drama, dramanın önemi, uygulama basamakları
Abstract
Drama can be defined as the animation of an event, a memory, a concept, a topic, or an idea by means
of role playing, and improvisation. Individuals participating in drama acquire something positive such as
knowing himself and other participants, developing communication skills, understanding himself and expressing
himself. This study focuses on the importance of drama and the steps and elements involved.
Key words: Drama, importance of it, application steps
Günümüzde okul öncesi eitimden balayarak üniversite ve lisans üstü eitime kadar bütün eitim
kademelerinde drama çalımaları yapılmaktadır. Yalnızca eitimde deil baka birçok alanda da drama önem
kazanmıtır. Öretmen, örenci, öretim elemanları kurslara katılarak kendilerini gelitirip alanlarında dramayı
kullanırken, eitim ile ilgili olmayan alanlardan bireyler de drama çalımalarına katılmaktadırlar.
Drama birçok alanda kullanılabilen bir yöntemdir. Türkçe, tarih, corafya, matematik, psikoloji gibi
temel derslerden ekonomi, politika, endüstri, insan ilikileri gibi alanlara kadar çok geni bir yelpazede drama
çalımalarına yer verilmektedir. Drama sanat eitimi, öretmen eitimi, drama öretmeninin eitimi, polis
eitimi, asker eitimi, açı eitimi gibi alanlarda ve ayrıca problem çözme yöntemlerinin eitiminde de
kullanılmaktadır (Fulford ve ark., 2001; Levent, 1999).
Drama çalımaları, katılımcılara çeitli sosyal rolleri ve sosyal problemleri inceleme fırsatı
vermektedir. Farklı sosyal problemlerin canlandırılması bireymlerin, toplumu ve toplumdaki ilikileri daha iyi
anlamalarını salamaktadır. Bu etkileimler sırasında problemlerin çözüm yolları da irdelenmekte, böylece
katılımcılar problem çözmeye yönelik çalımalardan deneyim kazanmı olmaktadırlar (Önder, 1999).
Yazıma Adresi: *Doç. Dr.Aysel Köksal Akyol, Gazi Üniversitesi, Gazi Eitim Fakültesi lköretim Bölümü
06500 Teknikokullar/Ankara.
Sihirli bir yöntem olarak nitelendirilen drama ile insanlar kendilerini daha iyi tanıyabilmekte,
yeteneklerini ortaya çıkarabilmektedirler. Dramada temel amaçlar arasında katılımcının kendini dier bireylerin
yerine koyması, böylece de kendisini ve çevresini daha iyi bir ekilde tanıyabilmesi, anlayabilmesi yer
almaktadır. Drama çalımaları ile demokratik davranılarda bulunan, konular arasında balantı kurabilen,
baımsız düünebilen, hogörülü, yaratıcı bireyler yetitirmek amaçlanmaktadır (Güneysu, 1999; Öztürk, 1999;
Salam, 1997).
Bu çalımada, günümüzde önemi giderek artan dramanın anlamı, önemi, drama sürecinde yer alan
ısınma, oyun, deerlendirme aamaları, ayrıca dramada lider, katılımcılar, mekân, malzeme ile ilgili özellikler
üzerinde durulmutur.
Dramanın Tanımı
Eitimde drama, yaratıcı drama gibi drama anlamına gelen farklı kavramlar kullanılmaktadır. Bunun
yanı sıra drama yerine rol oynama, doaçlama gibi kavramların da kullanıldıı dikkati çekmektedir. Oysa rol
oynama, doaçlama drama sürecinde yer alan tekniklerdir. Burada, drama kavramının ne anlama geldii
üzerinde durulacaktır.
Drama, kuramsal boyutun oluturulması gerekmekle birlikte oyunlatırma, canlandırma ve doaçlama
temelde olmak üzere atölye çalımaları çerçevesinde yürütülen bir etkinliktir. Atölye çalımaları bir liderin
rehberliinde ve bir grupla sürdürülmektedir. Drama, liderin yönlendirmesi ile birlikte grup etkileimi yoluyla
yaanan bir süreçtir (Morgül, 1995; Üstünda, 1998). Bu alanda eitim almı bir lider tarafından yapılan atölye
çalımalarına katılmak dramayı ve dramanın önemini anlamayı kolaylatırmaktadır. Drama çalımalarına
katılmadan drama uygulamaları yapmak da mümkün deildir.
Drama çalımalarında bir balangıç ve son bölümleri olmayabilir. Ancak belli kuralların ve bu kurallar
içinde sonsuz özgürlüklerin olduu bir etkinliktir. Dramada ortaya çıkanlar o anda yaratılır, ilk kez vardır.
Ortaya çıkanların yanlı ya da doru olması gibi bir ey söz konusu deildir (Ömerolu Turan ve Can Yaar,
1999; San, 1996). Bu nedenle de drama çalımalarını yürüten liderin yapılanları yanlı ya da doru olarak
yorumlaması doru olmaz. Eer lider yapılan çalımaları yargılarsa katılımcıların drama sürecinden zevk
almaları engellenmi olur.
Drama, önceden yazılı bir metin olmadan, katılımcıların kendi yaratıcı buluları, özgün düünceleri,
anıları ve bilgilerine dayalı olarak oluturdukları eylem durumları ve doaçlamalardır (San, 1999). Çocuk
oyunlarından ve benzer etkinliklerden yola çıkarak, deiik yaam durumlarını canlandırma, olayları yeniden
yaratıp irdeleme, bu yaam durumlarından bilgilenme ve örenmeye geçme çalımaları drama olarak
tanımlanmaktadır. Baka bir ifadeyle de, drama, katılımcıların uyarıcı bir materyale vücutlarını ya da seslerini
kullanarak cevap vermeleridir (Ömerolu Turan ve Can Yaar, 1999).
Dramanın Türkiye’de yaygınlatırılmasında büyük bir çaba ve emek harcayan San dramayı, “doaçlama
ve rol oynama gibi tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak, bir grup çalıması içinde katılımcıların bir
yaantıyı, olayı, fikri, eitim ünitesini, soyut bir kavramı, davranıı eski bilisel örüntülerinin yeniden
düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, deneyim, duygu ve yaantıların gözden geçirildii oyunsu süreçlerde
anlamlandırılması, canlandırılması” olarak tanımlamaktadır (San, 1996).
Amerika Birleik Devletleri’nde “yaratıcı drama”, Almanya’da “okul oyunu” ya da “oyun ve
etkileim”, dramayı eitim süreçlerinde kullanmada en deneyimli ülke olan ngiltere’de “eitimde drama”,
Tükiye’de ise “yaratıcı drama” kavramları kullanılmaktadır (San, 1996). Görüldüü gibi drama farklı ekillerde
tanımlandıı gibi farklı kavramlar ile de ifade edilmektedir. Yaratıcı drama, eitimde drama gibi kavramlar
kullanılmaktadır. Bu makalede ise “drama” kavramının kullanımı tercih edilmitir.
Drama kavramı bazen bir yöntem, bazen bir alan, bazen de bir disiplin olarak karımıza çıkmaktadır.
Son yıllarda eitim programlarında bir yöntem olarak kullanılmasının arttıı dikkati çekmektedir (Üstünda,
1996:20; Üstünda, 1998). Drama, aynı zamanda bir sanat eitim alanı ve bir disiplin olarak görülmektedir.
Sanat eitimi duyuların eitimi olduundan dolayı drama da bir sanat eitimi alanı olarak düünülür. Dramada
da, sanat eitiminde olduu gibi görme, iitme, dokunma, tatma ve koklama eitimi söz konusudur. Resim,
heykel, dans gibi sanat formlarında var olan, sanatı gerçekletiren bireyin bir uyarıcıya tepkisini göstermesi
özellii dramada da bulunmaktadır. Aktif katılımı gerektirmesi nedeniyle, drama çocuun duygusal, zihinsel ve
sosyal geliimine katkıda bulunan bir sanat alanı olarak kabul edilmektedir (McCaslin, 1990; Stewing ve Buege,
1994; Üstünda, 1998; Üstünda, 2000). Drama bir sanat eititimi alanı olduu gibi aynı zamanda edebiyat,
plâstik sanatlar gibi alanlardan da yararlanmaktadır. Öykü, iir, fotograf, resim, heykel ve benzeri birçok eser
dramada kullanılmaktadır.
Dramanın Önemi
Dramada gerçek dünya ile kurgusal dünya arasında bir etkileim vardır. Katılımcı tarafından drama,
gerçekmi gibi duyumsanmakta ve gerçek duygular yaanmaktadır. Bu açıdan bakıldıında, dramada gerçekle
kurgu iç içedir. Katılımcılar gerçein içinden kurgusal durumların içine girip çıkmaktadırlar (Okvuran, 2001;
Öztürk, 1999). Drama çalımalarına katılan bireyler, drama sürecinde durumları, olayları, ilikileri kefederek
örenmektedirler. Katılımcılar gerçek dünyadaki bilgi ve deneyimlerini dramada hayalî bir dünya yaratmak için
kullanmakta ve dramada tasarladıkları durumları ve rolleri tanımlarken olayları ve ilikileri incelemeyi
örenmektedirler (O’Neil ve Lambert, 1991).
Drama, çocukların spontan oyunlarında ortaya çıkan, katılımcıların sanatsal duyarlılıını, kendisi, baka
insanlar ve dünya hakkındaki bilincini artıran ve hayal gücünü gelitiren bir örenme aracıdır (Pinciotti, 1993).
Drama oyunun gücünü eitimde kullanan bir alandır. Dramanın oyunsu özellii, yaratıcı edimlere ve yaratıcılık
süreçlerine uygunluu dikkati çekmektedir. Bu özelliklerinden dolayı da dramanın eitimde kullanımı söz
konusudur (Fleming, 1994; San, 1995).
Gönen ve Uyar Dalkılıç (1997) yaptıkları bir aratırmada, altmı-yetmi iki aylık çocuklar ile yapılan
drama çalıması sonucunda çocukların dil geliimlerinde önemli bir ilerlemenin olduu, Aral ve arkadaları
(1997) tarafından yapılan baka bir aratırma sonucunda da on üç-yirmi dört aydır drama çalımasına katılan
çocukların alıcı dil geliimlerinin ilerledii bulunmutur. Bu çalıma sonuçlarında görüldüü gibi drama
çalımaları, çocukların geliimlerini olumlu yönde etkilemektedir.
Drama ortamında katılımcılar yaratarak, gelitirerek ve yansıtarak kendilerini, arkadalarını, ailelerini
ve içinde yaadıkları gerçek dünyaya ait birçok eyi anlamaktadırlar. Çeitli sosyal olayları inceleyerek
insanların farklı koullarda yaadıkları, bu farklı koullarda ne ekilde davrandıkları ile ilgili düünmeye
balamaktadırlar. Farklı görüler ortaya koyabilmekte, dierlerine karı kiisel görülerini tahlil
edebilmektedirler. Bu da katılımcıları düünce ayrılıı, tartıma ve çözüme götürmektedir (Fulford ve ark.,
2001).
Drama, bireylerin kendilerinde varolan yaratıcılıklarının geliimini desteklemekte, hayal güçlerini
gelitirmekte, geliimsel özelliklerine ilikin beceriler kazandırarak çok yönlü geliim göstermelerine olanak
vermektedir. Bireysel geliim için yararlı olan bir yöntemdir. Drama yardımıyla insanların kendilerini ve
çevrelerini yüzeysel deil derinlemesine ve evrensel boyutlarda görmesi salanmaktadır (Aral ve ark., 2000;
Bakaya, 2000; Gönen ve Uyar Dalkılıç, 1998). Ayrıca drama çalımalarında anne-baba-çocuk ilikileri, okulaile
ilikileri, kent yaamı ve sorunları, çevre sorunları gibi konular ele alınarak katılımcılar bu konularda
bilgilendirilmekte, çözüm yolları bulma gibi amaçlara yönlendirilmektedirler (San, 1996). Drama çalımalarında
genellikle yazılı bir metin yoktur, sahnelenmesi gerekmez. Liderin rehberliinde katılımcılar yaadıkları ve hayal
ettikleri durumları yansıtırlar. Böylece katılımcıların kendilerinde varolan yaratıcılık ve estetik duyarlılıkları
gelimektedir.
Farklı yaantıları tanıma, farklı rollere girerek farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazanma,
yaamın çok yönlü algılanmasını ve aratırma isteinin geliimini salama, yaparak, yaayarak örenme,
örenilenlerin kalıcı olması drama çalımaları sonucunda bireylerde olması beklenen kazanımlar arasında
sayılabilir. Bu kazanımlar dikkate alındıında dramanın bireylerin geliiminde önemli bir etkisinin olduu
söylenebilir.
Dramanın Uygulama Basamakları
Grup yapısına göre deimekle birlikte drama çalımalarında belli bir sıralama vardır. Klâsik bir drama
çalımasında olması gereken aamalar unlardır: ısınma, oynama (pantomim ve rol yapma), doaçlama, oluum
ve deerlendirmedir.
1. Isınma ve Rahatlama Çalımaları
Çeitli yöntemlerle duyuları kullanma, gözlem yetisini gelitirme, bedensel ve dokunsal çalımaların
yapılması, tanıma, etkileim kurma, güven kazanma ve uyum salama gibi özellikleri katılımcı bireylere
kazandıran, bedenini ve beynini duyumsama ile ilgili çalımaların yapıldıı aamadır. Bu aamada belirlenmi
kurallar vardır ve liderin yönlendirmesi söz konusudur (San, 1996; San, 2001; Üstünda, 2000).
Bedenin ve duyguların harekete geçirilmesi ile ilgili etkinliklere yer verilmektedir. Katılımcılar
kendileriyle iletiim kurmakta, bedenlerini tanımakta, bedenlerini ritmik olarak hareket ettirebilmekte, iitme,
görme, dokunma, koklama duyularını kullanmaktadırlar (Morgül, 1999:21). Tanıma etkinlikleri ile birey hem
kendisi ile ilgili birtakım ipuçları yakalamakta hem de dier katılımcıları tanımaktadır (Üstünda, 1998).
Isınma çalımaları kendini tanıma, gruptaki dier bireyleri tanıma, iletiim kurma, ikili iletiimden daha
çok kiili iletiim ve etkileime geçme, grup dinamiinin doması, anıların anlatılması, öykü anlatma gibi
sözellendirme ve etkileim çalımaları, oyun aamasına geçme biçiminde ilerlemektedir (San, 1996).
Isınma çalımaları oyuna katılma isteini artırmakta, grubun birbirine, oyunlara, dramaya ısınmasını ve
rahatlamasını salamaktadır. Bedensel ve düünsel hazırlanmaya yönelik etkinliklerden oluan ısınma
çalımaları katılımcıları doaçlama yapmaya hazırlamaktadır (Okvuran, 2001; Ömerolu Turan ve Can Yaar,
1999; Öztürk, 1999).
Isınma çalımaları sırasında lider, asıl hedefini unutmadan bu hedef dorultusunda grubu motive
etmelidir. Bu çalımalar aracılııyla, katılımcılar duyu organlarını harekete geçirmektedirler. Uyum ve güven
çalımalarının yapıldıı ısınma aamasında liderin yönlendirmesi vardır (Bayram ve ark., 1999; Gönen, 1999;
Morgül, 1999).
Rahatlama çalımaları bedenin gevetilmesi, ruhsal ve bedensel rahatlamayı içermektedir (Morgül,
1999). Rahatlama çalımaları bazen ısınma çalımalarından sonra bazen de deerlendirmeye geçmeden önce
yapılmakta ve bu çalımalarda müzik kullanma, bedensel ve düünsel rahatlamayı salamaktadır. Isınma ve
rahatlama çalımalarında kullanılan müzikten doaçlama ve oluum süreçlerinde de yararlanılabilir (Öztürk,
1999).
2. Oynama (Pantomim ve Rol Oynama)
Belirlenmi kurallar çerçevesinde özgür bir ekilde oyun kurma, bu oyunları gelitirme çalımalarının
yapıldıı aamadır. Yaratıcılık ve imgelem boyutları iin içine girmektedir (San, 1996; San, 2001). Bu aama,
grubun iletiim ve etkileimini salama, imgelem gelitirme, duyguları gelitirme ve pantomim yoluyla ifade
etme becerisini gelitirme, be duyuyu gelitirmeye yönelik çalımaları içermektedir (Okvuran, 2001).
Lider, grubun özelliklerine uygun olan oyunları seçmelidir. Sözcük daarcıını, duyuları ya da dikkati
gelitirici, öykünmeye dayalı ya da yarımaları içeren oyunlara bu aamada yer verebilir. Bu oyunlar sırasında
nesneler de kullanılabilir (Üstünda, 1998).
3. Doaçlama
Daha az kesin olarak belirlenmi bir süreç olup saptanan bir konu ya da temadan yola çıkılmakta ya da
belirlenen bir amaca doru belli aamalarla yol alınmaktadır. Bireysel ve grup yaratıcılıının ön plâna çıktıı bir
aamadır (San, 1996; San, 2001). Doaçlama, herhangi bir metne balı olmadan, içten geldii gibi ve aniden
gelien durum olarak ifade edilmektedir. Daha az kesin olan bir süreçtir. Bireylerin kendilerini rahatça ortaya
koyması, bireysel olarak keyif alması söz konusudur. Doaçlamalar drama çalımalarının bel kemiini
oluturmaktadır (Üstünda, 1998). Masal, öykü, iir, tablo, fotoraf, gazete haberi, bir hayal durumundan yola
çıkılarak canlandırma yapılabilir (Okvuran, 2001).
Drama çalımalarında doaçlama, çalımanın bel kemii gibidir. Bir metne balı olmaksızın aniden
gelien doaçlama çalımalarında lider tarafından hedef belirlenmi, belli hazırlıkları yapılmı olan oyun ve
canlandırmalar yer alır. Doaçlamalarda, ayrıntılar önceden belirlenmedii için katılımcıların kendi birikimleri
ve özgünlük vardır (Bayram ve ark., 1999).
4. Oluum
Isınma ve rahatlama çalımaları ile balayan drama çalımaları oyunlarla devam etmekte,
doaçlamalarla gelimekte ve sonuçta oluum aamasına ulaılmaktadır (Üstünda, 1998). Daha önce
belirlenmemi olan bir çıkı noktasından balamaktadır. Sürecin nasıl ilerleyecei ya da nereye gidilecei
önceden bilinmemektedir (San, 1996; San, 2001). Gerektiinde araç, gereç ve malzemeler kullanılabilir. Drama
sürecinde malzeme kullanma gereksinimi katılımcılardan da gelir. Bazen bunun için bir hazırlık yapılmasa dahi
katılımcılar o anda ortamda olan eyaları, nesneleri malzeme olarak kullanırlar. Oluum aamasına önceden
belirlenmemi bir noktadan ya da bir nesne, resim, fotoraf gibi malzemeleri kullanarak ve bunlarla iletiime
geçerek balanabilir (Üstünda, 1998; Üstünda, 2000).
5. Deerlendirme
Dramada deerlendirme aaması da oldukça önemlidir. Lider uygun bulduu ya da katılımcılardan istek
geldii takdirde deerlendirme yapılmalıdır (Üstünda, 1998). Aamalardan bir ya da birkaçından sonra
deerlendirmeye yer verilmelidir. Lider “Neler yaadınız?”, “Neler hissettiniz?”, “Nerede haz aldınız?”, “Nerede
zorluk çektiniz?”, “Daha baka neler yapılabilir?” gibi sorunlarla tartımayı balatabilir (Aral ve ark., 2000; San,
1996).
Deerlendirme yetisini gelitirme, etkileimi salama, paylaımda bulunma, yapıcı eletiri yapabilme,
drama çalımasından olumlu duygularla ayrılma, yaantıların ifade edilmesini salamaktadır. Katılımcıların
drama ortamından neeli yaantılarla ayrılmasını salayan bir aamadır. Drama grubundaki dier katılımcıların
duygularının farkında olunmasına fırsat vermektedir (Okvuran, 2000; Üstünda, 2000).
Dramada uygulama basamakları genel olarak ısınma çalımaları, oyun ve deerlendirme olarak
düünülebilir.
Drama Sürecindeki Önemli Ögeler
Lider, katılımcılar, ortam ve malzeme dramada yer alan önemli ögeler arasında yer alır.
Lider: Drama çalımalarında belirlenen amaçlara ulaılması için drama lideri büyük bir öneme sahiptir.
Dramada güven ortamının oluturulması zorunludur. Liderin bu güven ortamını yaratması
gerekmektedir. Drama lideri tutum ve davranıları ile katılımcıların güvenini kazanmalıdır. Lider, grubun
kefetmesi, gelimesi, dramatik oyunlar yoluyla duygu ve düüncelerini ifade etmesi için rehber olarak bir rol
üstlenmektedir. Drama lideri, dier alanlardaki öretmenler gibi ders (çalıma) boyunca yer alacak bütün
sorumlulukları kabul etmelidir (Aral ve ark., 2000a; Morgül, 1995; O’Neil ve Lambert, 1991; Ömerolu Turan
ve Can Yaar, 1999).
Liderin kendi deerlerinin olması gerekmektedir. nsana saygı duyan, deer veren, drama ile ilgili
bilgileri aratırmaya istekli olan, iyi bir gözlemci, yaratıcı, kendini yetitirmede sorumluluk duyan bir birey
olmalıdır. Gözlemlerinin sonuçlarını tutarlı bir ekilde yorumlamalı, deerlendirme sonuçlarını dikkate almalıdır
(Aral ve ark., 2000; Okvuran, 1999; Ömerolu ve Dere, 2002).
Drama çalımaları sırasında daha yararlı bir durum ortaya çıktıında hazırlanan plânı bırakma
yeteneine ve isteine sahip olma lider için istenen bir özelliktir. Liderin esneklik, nitelikli sorular sorabilme,
dinleme gibi özelliklerinin olması da gerekmektedir (Stewing ve Buege, 1994)
Oyunculuk ve tiyatro konusunda bir eitim almı olması gereken liderin istekli olması önemlidir.
Tiyatro bilimiyle ilgilenmi olması, tiyatro terminolojisini bilmesi, oyun biçimlerini tanıması, oyun pedagojisi
bilgilerine sahip olması gerekmektedir. Katılımcı, oyuncu ve oyunun kuralları arasında sürekli etkileimi
yönlendirebilmelidir. Lider; oyuncu, pedagog ve biraz da psikolog olmalıdır. Liderler, eitim ve tiyatro eitimi
almanın yanı sıra sanatsal duyarlılıı olan, tartımaya hazır, kompleksleri ile baa çıkmı, ilkeli, ilikilerde
baarılı, empatik becerisi yüksek bireyler olmalıdırlar. yi bir drama lideri deiik düüncelerden korkmamalıdır.
Sürekli kendini yenilemeli, uygulamadan önce hedeflerini, tekniklerini, araç-gereçlerini hazırlamalıdır (Bakaya,
2000; Öztürk, 2000; San, 1996; San, 1995).
Lider; eitim, drama ve oyun ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmalıdır. Esneklik yetenei, dinleme
yetenei, uyarıcı soru sorma yetenei, dramanın gücüne inanmak gibi temel özellikleri taımalıdır. Drama
grubunun ilgilerini, gereksinimlerini, geliim dönemi özelliklerini bilmelidir. Grubun ilgisine yönelik materyal,
konu ve tema gelitirebilmelidir. Etkinlikleri katılımcıların yetenekleri dorultusunda ve gelien kapasitelerini
artıracak ekilde hazırlamalıdır. Grup üyelerinin kendilerini ifade etmelerine olanak salamalıdır. Grubun
güvenini kazanmalı, gereken durumlarda sorunlara anında çözüm getirebilmelidir. Drama etkinlikleri ve
oturumları arasında bir geçi ve devamlılık olmasına dikkat etmelidir. Güven, saygı ve destee dayalı bir ortam
oluturmalıdır (Ömerolu Turan ve Can Yaar, 1999).
Gerektiinde lider ilgili alanlarda uzman olan kiilerle birlikte çalımaya, onlarla i birlii içinde
olmaya istekli olmalıdır. Örnein, sanat galerilerinde, müzelerde yapılan drama çalımalarında bu alanın
uzmanları ile de i birlii içinde olunması gerekmektedir.
Lider, uygulamaya geçmeden önce drama programının hedeflerini, yöntemlerini belirlemeli, gerekli
olan araç-gereçleri ve drama çalımasının yapılacaı mekânı hazırlamalıdır. Her aamadan ya da birkaç
aamadan sonra yapacaı deerlendirmeyi de önceden plânlamalıdır. Dramayı ancak bu alanda eitim almı, bu
alanı bilen birisinin yapabilecei unutulmamalıdır.
Bu bölümde belirtilen drama liderinin taıması gereken özellikleri, Eitmen (1999) üç alanda
toplamıtır. Bunlardan birincisi, eitim sürecidir. Lider, eitbilim, tiyatro, drama ve genel kültür alanlarında bilgi
sahibi olmalıdır. kincisi, uygulama sürecidir. Drama lideri yeterli ve iyi bir program hazırlayabilme,
uygulayabilme, böylece de hedeflere büyük ölçüde ulaabilme becerilerine sahip olmalıdır. Üçüncüsü ise kiilik
yapısıdır. Drama lideri her eyden önce kendini tanımlamalı, geliime açık olmalı, güvenli, rahat, dinamik,
dikkatli olmalı, iini sevmeli ve ciddiye almalı, demokratik tutuma sahip olmalı, mizah yönü güçlü olmalı,
estetik beeniye sahip olmalı, yaamında sanatın anlamı ve yeri olmalıdır.
Katılımcılar: Drama çalımalarında liderin büyük bir önemi vardır, ancak katılımcılar da önemli bir
öneme sahiptir. Çünkü drama bireylerin katkıda bulunmasıyla ina olmaktadır. Drama çalımalarında lider de
aynı zamanda grup üyelerinden birisidir (O’Neil ve Lambert, 1991). Drama çalımaları sırasında katılımcıların
yaları, geliim dönemi özellikleri, cinsiyetleri, ilgileri, gereksinimleri dikkate alınmalıdır. Çünkü bunlar
dramanın nasıl yönlendirileceini ve dramanın süresini etkilemektedir.
Drama etkinliine katılan bireylerin her eyden önce grup içinde çalımaya hazır olmaları, kendilerini
rahat ve güvenli hissetmeleri, yeni ve deiik eyler kefetmeye istekli olmaları gerekmektedir (San, 1996).
Drama çalımalarına katılmak için tiyatro yeteneinin olması gerekmemekle birlikte drama çalımaları
bu yetenei gelitirmektedir. Drama ve tiyatro yetenekleri drama çalımaları süresince artmaktadır (O’Neil ve
Lambert, 1991).
Ortam (Mekan): Çalımalar sırasında oturma, uzanma gibi etkinliklerin rahat yapılabilmesi için
çalımaların yapıldıı mekânda zeminin, parke ya da halı ile kaplı olması gerekmektedir. Ayakkabısız
çalımaların yapılabilecei, gürültüsüz, güvenilir, sıcaklık ve aydınlanma koulları uygun bir ortam yaratıcı
çalımalarının amacına ulamasında etkili olmaktadır (Aral ve ark., 2000; Aral ve ark. 2000).
Dramanın yapıldıı mekân her eyden önce katılımcılara güven veren, fiziksel olarak sınırlı ancak
hayalî olarak sınırsız olan bir yer olmalıdır. Rahatlama ve konsantrasyon çalımaları sırasında katılımcıların
birbirlerine dokunamayacakları kadar geni bir mekâna gereksinim vardır. Spor salonu gibi büyük alanlar da
uygun deildir. Grubun geni bir mekâna daılması liderin yönergelerinin duyulmasını engeller (Önder, 1999).
Küçük mekânlar ise yapılan etkinliklere ve hareketlere kısıtlamalar getirmektedir. Bu nedenle drama
çalımalarının yapılacaı mekânın uygun büyüklükte olmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. Drama
çalımalarının yürütülecei mekân katılımcıların ve liderin kendilerini rahat hissetmelerini salayacak bir yer
olmalıdır.
Malzeme: Herhangi bir malzeme kullanılmadan da drama çalımaları yürütülebilir. Ancak kullanılan
her malzeme yeni çarıım kapıları açmaktadır. Araç, gereçler role girmeyi kolaylatırmaktadır (Morgül, 1999).
Drama çalımalarında canlandırmayı kolaylatırmak için bazı araç-gereçler ve aksesuarlara yer
verilebilir (Önder, 1999). Araç-gereç ve materyaller kendi amaçlarının dıında farklı amaçlar için de
kullanılabilir. Birkaç nesnenin bir araya getirilerek farklı bir ilevle kullanılması da söz konusu olabilir. Araçgereçler
dramada güdülenmeyi önemli ölçüde etkiler (Aral ve ark., 2000). Lider, çalıma sırasında gerekli olacak
araç, gereç ve materyalleri hazırlamalıdır. Drama etkinliklerinde akla gelebilecek hemen hemen bütün
malzemeler kullanılabilir. Önemli olan kullanılacak malzemenin drama etkinliinin hedeflerine uymasıdır
(Üstünda, 1998). Aynı zamanda kullanılan araç-gereçlerin eitsel amaçlı olması ve güvenlik ilkelerine dikkat
edilerek seçilmesi de gerekmektedir.
Drama çalımaları için araç, gereç ve materyaller oldukça önemlidir. Araç gereçler drama süreçlerinde
yerinde kullanıldıında etkili bir ilev görmektedir (Bayram ve ark., 1999).
Kâıt, boya kalemleri, kaset çalar, kaset gibi gerekli materyaller drama ortamında hazır bulundurulabilir
(Aral ve ark., 2000). Dramanın yapılacaı mekânda çantalar, eski süs eyaları, farklı yörelere ait giysiler, takılar,
mesleklere ait giysiler, apkalar, bastonlar, maskeler, ayakkabılar, makyaj malzemeleri, toplar gibi birçok
malzeme bulunabilir. Her drama çalımasına göre yeni araç, gereçler de hazırlanabilir. Bütün bu malzemeler
drama odasında bir dolap, kutu ya da sepet içinde toplanabilir (Bayram ve ark., 1999).
Unutulmamalıdır ki hiçbir araç, gereç olmadan da drama çalımaları yapılabilir. Dramanın en temel
aracı kiinin kendisidir. Katılımcıların kendi kıyafetleri, saçları, elleri, ayakları çeitli amaçlar dorultusunda
kullanılabilir (Bayram ve ark., 1999; Pinciotti, 1993).
Sonuç
Yaratıcı drama kurslarına, atölyelerine katılan bireylerde bazı olumlu kazanımların olması
beklenmektedir. Bu kazanımlardan bazıları unlardır: Grupla birlikte çalıabilme, yaratıcı düünme, kendini
anlama, sözel ve sözel olmayan iletiim, dili kullanma, i birlii içinde çalıma, problem çözme ve kendini ifade
etme becerilerinin geliimi, insanlara karı daha duyarlı olma, kendine güven duyma, sorumluluk duygusu
kazanma, iç disiplin kazanma, hayal gücünün geliimi, dayanıma ve paylama duygusunun geliimi, hogörülü
olma, demokratikleme, sosyalleme. Bu kadar çok olumlu kazanımların olduu düünüldüünde drama
çalımalarına katılmanın ya da bir konuyu anlatırken dramanın bir yöntem olarak kullanılmasının ne kadar
önemli olduu dikkati çekmektedir. Bütün bunların gerçekleebilmesi için de drama çalımalarını yapacak olan
liderin dramanın önemine inanması, drama, geliim, eitim ve tiyatro bilgisine sahip olması, dramanın hangi
aamalardan olutuunu, drama uygulamaları sırasında nelere dikkat etmesi gerektiini bilmesi gerekmektedir.
Sonuç olarak, ülkemizde drama çalımalarının ya da dramanın eitimde kullanımının öneminin gittikçe
arttıı, dramaya daha da büyük bir önem verildii söylenebilir. Okul öncesi dönem çocuklarından üniversitelerde
okuyan gençlere kadar eitimin deiik kademelerinde yer alan bireyler artık drama eitimi almakta ya da drama
yöntemi ile onlara bazı konular anlatılabilmektedir. Ancak unutulmamalıdır ki, drama eitimini ancak bu alanda
eitim almı bireyler uygulayabilirler. Dramanın ne olduunu bilmeyen, herhangi bir drama yaantısı olmayan,
geliim, eitim, drama, tiyatro hakkında bilgisi olmayan birisinin drama yöntemini kullanması, drama
çalımaları yapması mümkün deildir.
Örnek Drama Çalıması
1. Isınma:
• Grupta birbirlerini hiç tanımayan ya da çok az tanıyan kiilerle e olunur. Eler birbirlerine kendilerini
anlatırlar. Dinleyenler geri bildirim verirler. Eksik ya da hata varsa anlatanlar düzeltirler. Herkes gruba eini
anlatır. Yine eksik ya da hata varsa düzeltilir. Eler birbirlerinin simgeleyen resimler yaparlar ve bir resim sergisi
açılır (tanıma, empatik iletiimi gelitirme)
• Katılımcılar karılıklı iki sıra olutururlar ve konuma olmadan sadece gözlerle herkes kendisine bir e
bulur. Komut gelince herkes einin yanına gider. Herkes e buluncaya kadar devam edilir.
• Elerden biri gözünü kapatır, dieri onu ormanda bir gezintiye çıkarır, gördüklerini anlatır. Eler yer
deitirerek aynı ilem tekrarlanır.
2. Oyun / Doaçlama / vb.
• Grup üçe ayrılır. Lider her gruba kâıt ve boya kalemleri verir. Grubun birine “Burası bin yıllık bir
çınar aacının olduu bir orman, bu ormanda neler olabilir, bunların resmini yapıp uygun yerlere koyun.”,
dierine “Burası u anda yanmakta olan bin yıllık bir çınar aacının da olduu bir orman, bu ormanda neler
olabilir, bunların resmini yapıp uygun yerlere koyun.”, son gruba ise “Burası henüz büyük bir yangın geçirmi
bin yıllık bir çınar aacının da olduu bir orman, bu ormanda neler olabilir, bunların resmini yapıp uygun yerlere
koyun.” yönergeleri verilir).
• Gruplar ilerini bitirdikten sonra bulundukları ormanla ilgili önemli bir anın donuk imgesini
oluturmaları istenir. Sırasıyla donuk imgeler incelenir ve üzerinde konuulur (Grup hazırsa doaçlamalara da
yer verilebilir.
3. Deerlendirme
Süreç içerisinde neler hissedildii grupla paylaılır. “Neler hissettiniz, neler yaadınız?” gibi sorunlarla
katılımcıların drama sürecinde yaadıklarını paylamaları salanır.
Kaynaklar
Aral, N., Baran, G., Alisinanolu, F., Akta, Y., Baar, F. ve Köksal, A. (1997). Be-Altı Ya Grubu Çocuklarda
Yaratıcı Drama Eitiminin Alıcı Dil Geliimine Etkisi. Okulöncesi Eitim Sempozyumu,
Okulöncesi Eitimde Yeni Yaklaımlar. Yayına Hazırlayan: G. Haktanır. Ankara. s. 140-152
Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaar, M. (2000). Okulöncesi Eitim 2. stanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve
Tic. A..
Aral, N., Baran, G., Bulut, . ve Çimen, S. (2000). Drama. stanbul:Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A..
Bakaya, Ö. (2000). Dört Drama Liderinin Yaklaımlarına Genel Bir Bakı ve Yaratıcı Dramada Temel lkeler.
Türkiye 2. Drama Liderler Buluması. Yayına Hazırlayan: Naci Aslan. Ankara: Oluum Tiyatrosu
ve Drama Atölyesi. s. 83-88.
Bayram, E., Özgül, E., Kaplan, G., Ünal, H.A., Yapalı, H., Demir, K., Morgül, M., Uurlu, N., Tanolu, S.,
Özünel, . ve Ömür, Ü. (1999). lköretim Drama 1 (Öretmen çin). Ankara: Millî Eitim
Bakanlıı. Devlet Kitapları.
Eitmen, A. (1999). Yaratıcı Drama Lideri. Eitimde Tiyatroda Yaratıcı Drama, Çada Drama Dernei Bülteni,
2: 14-15.
Fleming, M. (1994). Starting Drama Teaching. London: David Furton Publishers.
Fulford, J., Hutchings, M., Ross, A. & Schmitz, H. (2001). lköretimde Drama. (Çev. Leyla Küçükahmet,
Hande Borçbakan, S. Sadi Karamaolu). Ankara: Nobel Yayın Daıtım.
Gönen, M. ve Dalıkılıç Uyar, N. . (1997). Anaokuluna Devam Eden 60-72 Aylık Çocuklara Destekleyici Olarak
Uygulanan Eitimde Drama Programının Çocukların Dil Geliimine Etkisinin ncelenmesi.
Okulöncesi Eitim Sempozyumu, Okulöncesi Eitimde Yeni Yaklaımlar. Yayına Hazırlayan: G.
Haktanır. Ankara. s. 125-135.
Gönen, M. (1999). Çocuk Eitiminde Drama Yönteminin Kullanılması. Türkiye 1. Drama Liderler Buluması.
Ankara: Oluum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi. s. 34-40.
Gönen, M. ve Uyar Dalkılıç, M. (1998). Çocuk Eitiminde Drama, Yöntem ve Uygulamalar. stanbul: Epsilon
Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd. ti.
Güneysu, G. (1999). Çok Yönlü (MI) Zeka ve Eitimde Drama. Türkiye 1. Drama Liderler Buluması. Ankara:
Oluum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi. s. 45-52.
Levent, T. (1999). Drama Kültürü Oluturmak. Eitimde Tiyatroda Yaratıcı Drama, Çada Drama Dernei
Bülteni, 2: 7-9.
McCaslin, N. (1990). New Direction in Creative Drama. National Forum, vol. 70, ıssue:3, p34, 3p. ISSN: 10162-
1831.
Morgül, M. (1995). Yaratıcı Drama ile Oynayarak Yaayarak Ören. stanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve
Tic. A..
Morgül, M. (1999). Eitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba. Ankara: Kök Yayıncılık.
O’Neil, C. ve Lambert, A. (1991). Drama Structures A Pratical Handbook for Teachers. Chelpenman, Ingland:
Heinemann Educational Books, Inc.
Okvuran, A. (1999). Drama Etii. Türkiye 1. Drama Liderler Buluması. Oluum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi.
s. 86-88. Ankara.
Okvuran, A. (2001a). Okulöncesi Dönemde Yaratıcı Drama. Çoluk Çocuk Dergisi, 3:22-25.
Okvuran, A. (2001b). Drama Öretmenini Yetitirme Sorunsalı. Öretmen Dünyası, 257:19-20.
Ömerolu Turan, E. ve Can Yaar, M. (1999a). 5 Yaına Kadar Çocukta Dramanın Balangıcı. letiim
Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu. Eskiehir: Anadolu Üniversitesi letiim Bilimleri
Fakültesi. s. 259-271.
Ömerolu Turan, E. ve Can Yaar, M. (1999b). Okulöncesi Eitimde Drama Etkinlikleri. Gazi Üniversitesi
Anaokulu/Anasınıfı Öretmeni El Kitabı. Rehber Kitaplar Dizisi. stanbul. Ya-Pa Yayın Pazarlama
San. ve Tic. A.. s. 91-110.
Ömerolu, E. ve Dere, H. (2002). nceleme Gezilerinde Dramanın Kullanımı. Türkiye 3. Drama Liderler
Buluması Ve Ulusal Drama Semineri, Drama ve Müze Pedegojisi. Yayına Hazırlayan: Naci
Aslan. Ankara: Oluum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Yayınları No: 5. s.33-38.
Önder, A. (1999). Yaayarak Örenme çin Eitici Drama, Kuramsal Temellerle Uygulama Teknikleri ve
Örnekleri. stanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd. ti.
Öztürk, A. (1999a). Öretmen Yetitirmede Yaratıcı Drama Yöntemiyle lenecek Tiyatro Dersinin Öretmen
Adaylarındaki Sözel letiim Becerilerine Etkileri. Eitimde Tiyatroda Yaratıcı Drama, Çada
Drama Dernei Bülteni, 3,4: 33-35.
Öztürk, A. (1999b). Yaratıcı Drama ve Müzik. Türkiye 1. Drama Liderler Buluması. Ankara: Oluum Tiyatrosu
ve Drama Atölyesi. s. 76-81.
Öztürk, A. (2000). Drama Uygulamalarındaki Güncel Sorunları. Türkiye 2. Drama Liderler Buluması. Yayına
Hazırlayan: Naci Aslan. Ankara: Oluum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi. s. 115-120.
Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection. Arts Education
Policy Review, vol. 94, ıssue: 6, p24, 5p. ISSN: 1063-2913.
Salam, T.(1997). Eitimde Drama. VI. Uluslararası Eitimde Drama Semineri, Drama Maske Müze. Yayına
Hazırlayan: nci San. Ankara: Çada Drama Dernei. s. 33-35.
San, . (1995). Sanatta Yaratıcılık Oyun Drama. Yaratıcılık ve Eitim Semineri. Ankara: TED Yayınları. s.71-
103.
San, . (1996). Yaratıcılıı Gelitiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetitirme Bir Disiplin: Eitsel Yaratıcı
Drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7: 148-160.
San, . (1999). Türkiye’de Yaratıcı Drama Çalımalarının Dünü ve Bugünü. Cumhuriyet ve Çocuk, 2. Ulusal
Çocuk Kültürleri Kongresi. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk
Kültürü Aratırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. s. 267-273.
San, . (2001). Eitimde Dramanın Kısa Tarihçesi. Çada Eitimde Kültür ve Sanat. stanbul: Çada Yaamı
Destekleme Yayınları: 14. s. 81-89.
Stewing, W.J. ve Buege, C. (1994). Dramatizing Literature in Whole Language Classrooms. Second Edition.
New York : Teachers College Press. Columbia University..
Üstünda, T. (1996). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu. Yaadıkça Eitim, 49:19-23.
Üstünda, T. (1998). Yaratıcı Drama Eitim Programının Öeleri. Eitim ve Bilim, 22(107): 28-35.
Üstünda, T. (2000). Yaratıcı Drama, Öretmenin Günlüü. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Summary
DRAMA AND ITS SIGNIFICANCE
Aysel KÖKSAL AKYOL*
Introduction
Creative drama activities are now done in all stages of education, ranging from pre-school education to
university and graduate education. In addition, creative drama is considered important not only in education but
also in many other fields. While school teachers, students, and other personnel in education are attending courses
for self-development and to use creative drama in their classes, those out of the field join creative drama
activities.
People could know more about themselves and discover their innate capacity through creative drama,
usually referred to as a miraculous method. One of the chief objectives of creative drama is that the participant
empathize the other one and therefore knows himself and his social environment better. With creative drama
activities, it is aimed to educate individuals to have a democratic attitude, to relate one thing to another, to think
independently, to be tolerant and imaginative (Güneysu, 1999; Öztürk, 1999; Salam, 1997).
Definition and Significance of Creative Drama
San, who has made a great effort to promote and publicize creative drama in Turkey, defines it as a
process whereby “by the use of such theatrical techniques as improvisation and act-out and in a group work
participants reinterpret an experience, an event, a thought, an educational module, an abstract concept, an action
in game-like processes in which observations, experiences, and feeling are revisited by reorganizing the previous
cognitive networks” (San, 1996).
Creative drama can be used as both a means and an end. To use it as an end means teaching drama
through drama. Here the aim is to help the individual for self-development, to make the drama more enjoyable,
and to promote communication. To use it as a means refers to using drama as a method to teach a subject. It is
almost impossible to tell between these two uses. In the teaching of a subject through drama is there the drama
process itself and as to be expected in this process drama affects personality development, enjoying drama,
and development of communication skills (Salam, 1997).
Steps to Apply Creative Drama
1. Warm-up and Relaxation
2. Pantomime and Act-out
3. Improvisation
4. Construction
5. Evaluation
Adrres for Correspondence: *Doç. Dr.Aysel Köksal Akyol, Gazi Üniversitesi, Gazi Eitim Fakültesi lköretim
Bölümü 06500 Teknikokullar/Ankara
The Elements in the Creative Drama Process
Leader: It is essential to set up a positive atmosphere in the creative drama process, for which the leader
is responsible. The leader, through his behaviors and attitudes, is to gain the confidence of the participants. The
leader plays the role of guide for the group to discover, develop, and express their feelings and thoughts through
dramatic games. In addition, the leader must undertake the all the responsibilities involved in teaching a class
just like the other teachers (Aral et al., 2000).
Participants: It is necessary to take the participants into considerations in the process. The age,
characteristics of growth, gender, interests, and needs of the participants have an influence on the duration and
how drama should be directed (Aral et al., 2000b). Participants are more important than the leader in the creative
drama process because drama is formed with the involvement of the individuals. The leader is also a member of
the group in drama activities (O’Neil and Lambert, 1991).
Setting: The setting must have a confidence-building atmosphere. It may have physical limits but should
not be in a way to impede the imagination of the participants. In addition, the setting must be large enough for
the participants to move without touching one another (Önder, 1999).
Materials: It is possible to do drama activities with no materials at all. However, any material to be used
may create new opportunities for discovery and association. Further, materials facilitate acting out (Morgül,
1999).
kaynak;https://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2..._2/179-192.PDF
YARATICI DRAMA LİDERİ
Çetin ÇETİNKAYA
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü
Özet
Yaratıcı drama çalışmaları bir lider tarafından yönlendirilir. Çalışma sırasında liderin görevi oldukça zordur. Gerekli hallerde müdahale edebilmeli, grup dinamizmini sağlamalıdır. Lider, grubu araştırmaya, geliştirmeye, fikirleri, kavramları ve dramatik aksiyonlardaki duyguları ifade etme ve iletme için rehberlik eder. Çocuğun oyun oynama yetisinin korunarak yada yeniden ortaya çıkarılarak ve geliştirilerek, üzerinde düşünülüp tartışılan ve sorumluluk duyulan bir oynamaya dönüştürülmesi için pedagojik formasyonu olan bir kişiye gereksinim vardır. Bu kişinin aynı zamanda ısınma çalışmaları, oynama, doğaçlama ve oluşumları gösterime hazırlamayı, danışma, görüşme ve bilgi edinmeyi, oyun grubunun alıştırmalarını yürütmeyi ve en sonunda bu tür çalışmaları grupla birlikte geliştirmeyi öğrenmiş olması gerekir. Bu çalışmada yaratıcı drama liderinin nitelikleri üzerinde durulmuş, ayrıca ilköğretim I. kademe öğretmenleri arasında, cinsiyet değişkenine göre; yaratıcı drama liderliğine bakış açısında anlamlı bir farklılık olup olmadığına bakılmıştır. Araştırmanın amacı, İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin yaratıcı drama liderliği doğrultusunda öneriler geliştirmektir. Araştırmanın evreni 2004-2005 Eğitim – Öğretim Yılında Kars ve Iğdır Merkez İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerdir. Araştırmanın örneklemi 2004-2005 Eğitim-Öğretim Yılında Kars Merkez İlköğretim Okullarında 65 bayan 46 erkek öğretmenden ve Iğdır Merkez İlköğretim Okullarında 64 bayan, 46 erkek öğretmen olmak üzere toplam 110 bayan 110 erkek öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada ilköğretim birinci kademe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine bakış açıları ile ilgili anket formu düzenlenmiş, düzenlenen anket doğrultusunda cinsiyet değişkenine göre; yaratıcı drama liderliğine bakış açısında anlamlı bir farklılık olup olmadığına bakılmıştır. Anket uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından oluşturulmuş, geçerlilik-güvenirlik çalışması yapılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre; yaratıcı drama liderliğine bakış açısında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemeye yönelik olarak “t” testi yapılmıştır. Kadın ve erkek öğretmenler arasında yaratıcı drama davranışlarını kullanma düzeyleri konusunda yapılan “t” testi sonucunda herhangi bir anlamlı farklılık bulunmadığı görülmektedir.
Anahtar kelimeler: yaratıcı drama, yaratıcı drama lideri,ilköğretim I. kademe öğretmenleri.
GİRİŞ
Yaratıcı drama çalışmaları bir lider tarafından yönlendirilir. Çalışma sırasında liderin görevi oldukça zordur. Gerekli hallerde müdahale edebilmeli, grup dinamizmini sağlamalıdır. Lider, grubu araştırmaya, geliştirmeye, fikirleri, kavramları ve dramatik aksiyonlardaki duyguları ifade etme ve iletme için rehberlik eder.
Drama, oyun yoluyla, çocuğun doğasında zaten vardır, biz bu yanı zedelememeye çalışmalıyız. İşte bu yüzden drama çalışmalarında bir lidere gereksinim vardır. Kimi zaman özgürlük çocuğu korkutur, işte bu zamanlarda ona yardımcı olup imgelemini özgürce harekete geçirebilmesine yardımcı olmalıyız. (Nickel, 1976).
Cottrel’e göre, drama sürecinde öğretmen bir yönetici değil, daha çok bir uyarıcı, teşvik edici, öğrenme sürecine bir katılımcıdır. Öğretmenin öğrencileri anlamlı öğrenme tecrübelerine götürecek bir yeteneğe ihtiyacı vardır. (Cottrel, 1987).
Eğitimde drama açısından karakteristik olan, oyun yöneticisinin kişiliğidir. Her toplumda var olan ve vakit geçirmeye, dinlenmeye yada topluluk içinde bir yer kazanmaya yönelik oyunlar için hiçbir formasyon gerekmez ve profesyonel bir oyun yönlendiricisine de gereksinim duyulmaz. Oysa, çocuğun oyun oynama yetisinin korunarak yada yeniden ortaya çıkarılarak ve geliştirilerek, üzerinde düşünülüp tartışılan ve sorumluluk duyulan bir oynamaya dönüştürülmesi için pedagojik formasyonu olan bir kişiye gereksinim vardır. Bu kişinin aynı zamanda ısınma çalışmaları, oynama, doğaçlama ve oluşumları gösterime hazırlamayı, danışma, görüşme ve bilgi edinmeyi, oyun grubunun alıştırmalarını yürütmeyi ve en sonunda bu tür çalışmaları grupla birlikte geliştirmeyi öğrenmiş olması gerekir. (San, 1991).
Yaratıcı drama liderinin yetişmesi önemli bir problemdir. Lider, hem tiyatro bilgisine, tiyatronun temel tekniklerine hem de eğitim biliminin bilgilerine sahip olmalıdır. İnsanla ve grupla uğraştığı için grupta ortaya çıkabilecek sorunlara çözüm yolları bulma konusunda psikolojik bilgilere sahip olması gereklidir. Grubun sınırlarını çizebilmeli, taşkınlıkları engelleyebilecek yetenekleri olmalıdır. Bu niteliklere sahip çok yönlü bir lider için ayrı bir eğitim okuluna gereksinim vardır. (Okvuran, 1993).
Bir drama öğretmeninin sahip olması gereken özellikler Dorothy Heatcote tarafından şöyle belirlenmektedir:
• Çocukları gözleme yeteneği,
• Sosyal psikoloji bilgisi,
• Tiyatro sanatı yeteneği,
• Eğitim,
• Kendinin farkında olma yeteneği,
• Karşılıklı hareket (Rolün karşılığını oynama),
• Planlama becerisi,
• Esneklik ve risk alma yeteneği,
• Temaları seçebilme yeteneği (Heatcote, 1968).
Heatcote, gene öğretmenin rolüne uygun olarak sahip olması gereken özelliklerine ekler yapmaktadır. Bunlar:
• Herhangi birisinin yaşamını çizebilme yeteneği,
• Özelden genele bağlantı kurma yeteneği,
• Anında doğal olabilme (spontanlık) yeteneği,
• Farklı düzeylerde özdeşleşme yeteneği,
• Belli bir mantığa sahip olma yeteneği,
• Zaman ve zaman kaybına karşı duyarlılık (zamanı iyi kullanma),
• Tiyatroya karşı duyarlılık,
• Eylemin karmaşasını anlama yeteneği,
• Sembolleri ve kardeşliği anlama (anlayışı),
• Dilin kontrolü (dile egemen olması),
• Fiziksel ilişkilerin kontrolü,
• Girdilerin kontrolü,
• İnanma yeteneği,
• Patlamış (kuvvetli) tüm tutumları görme yeteneği,
• Güçlü bir beden imgesi duyusu,
• Çekirdek düşünceleri eğitme yeteneği,
• Sınıfla ilişki içinde bir kaynağın potansiyelini görme yeteneği,
• Çocukların düşüncelerini oyunun içine koyarak alma ve yükseltme yeteneği. (Heatcote, 1969, akt, Okvuran, 2000).
Heatcote drama öğretmeninin rolüne yeni beceriler eklemektedir:
• Drama öğelerine ilişkin anlayış edinmek ve onları karşılaştırarak yada destekleyerek birleştirme yeteneği,
• Parlak bir görsel çevresel algı,
• Grubun genel duygu durumuna ilişkin empati duygusu,
• Çocukların planlarından önce gereksinimlerine ağırlık verme,
• Grupta sözel etkileşimdeki değişimlere karşı duyarlılık,
• Öğretirken bu değişiklikleri kullanma yeteneği,
• Gerçek bir durumu algılama ve görme yeteneği. (Heatcote, 1969, akt, Okvuran, 2000).
Almanya’da drama öğretmeninin yetişimi alanında Oyun ve Tiyatro Pedagojisi Merkez Örgütü BAG Başkanı Klaus Hoffmann’ın belirlediği saptanmış beş temel yetkinlik alanı:
Özneye yada bireye ilişkin yetkinlik: Kendini ve diğerlerini anlama, algılama, işbirliği, alçak gönüllülük.
Sanatsal yetkinlik: Oynama ve doğaçlama becerisi, tiyatrosal canlandırma araçlarına ilişkin bilgi ve beceri sahibi olarak estetik etkiye dönüştürme.
Kuramsal yetkinlik: İlgili kuramsal bağlantılar, bağlam hakkında genel bir görüş sahibi olma, uygun kuramsal bilgiyi seçebilme, kuramlar üretme, analitik düşünce geliştirebilme.
Ulaştırabilme yetkinliği (Yöntemsel-didaktik yetkinlik): Oyunculuk becerisini diğerlerine geçirebilme yetisi, psişik, toplumsal ve estetik etmenleri süreçte ve üründe ilişkilendirebilme, birbirinden çıkarak geliştirebilme yetisi.
Teknik ve el becerisine değin ve örgütleme yetkinliği: Teknik sorunları tanıma ve çözebilme, organizasyona ilişkin grupsal süreçler vs. üstesinden gelebilme, kurumsallaşma sınırının ötesinde işbirliklerini örgütleyebilme. (Okvuran, 2000).
Drama çalışmalarında hoşgörülü, üretken, serbestçe kendini ifade edebilen bireyler yetiştirmeye yönelik çalışma yapılmalıdır. Drama sürecinin temel öğesi insandır. Bu sanatın uygulanmasında en önemli görev öğretmene düşmektedir. Bu nedenle öğretmenin oyun ve drama tekniklerini iyi bilmesinin yanı sıra, diğer tekniklerden de yararlanması gerekiyor. Drama uygulamalarında en zor görev öğretmene düşer. Grup etkinlikleri öğretmene aittir.
Başarılı bir drama çalışması için drama öğretmeninde bulunması gereken özellikler vardır: Akbaba bu özellikleri şöyle sıralıyor:
• Drama öğretmeni açık, anlaşılır, akıcı bir dil kullanmalıdır.
• Drama öğretmeni oyunculuk konusunda bilgi sahibi olmalıdır.
• Drama öğretmeni grup sorunlarını çözebilecek sosyal ve psikolojik bilgiye sahip olmalıdır.
• Drama öğretmeni öğrencilerin üreticiliklerini kullanmalarına fırsat vermelidir.
• Drama öğretmeni öğrencileri şartsız kabul etmeli, kendilerini ifade etmelerine fırsat vermelidir.
• Drama öğretmeni yapacağı çalışmaları planlı ve programlı yapmalıdır.
• Drama öğretmeni iyi bir gözlemci olmalıdır, oyunların süreçlerini iyi takip etmeli gelecek süreçleri tahmin edebilmeli ve grubun çalışmalarına yardımcı olmalıdır.
• Grup dinamiği hakkında yeterli bilgi ile donanmalı, grubu organize edebilmelidir.
• Drama öğretmeni, mesleğini iyi bilmeli, sevgi dolu, sabırlı ve özgürlükçü olmalıdır.
• Drama öğretmeni öğrencilerin kendilerini keşfetmelerine fırsat vermelidir.
• Drama öğretmeni iyi bir dost, sırdaş, arkadaş, hoşgörülü, güleryüzlü, anlayışlı, sabırlı, tutarlı, bilgi ve güven verici olmalıdır.
• Drama öğretmeni değişmeye açık, gelişmeye elverişli, tutarlı ve esnek bir kişiliğe sahip olmalıdır.
• Drama öğretmeni çeşitli meslek dallarında bilgiler toplayan iyi bir araştırmacı ve kendini ve öğrencilerini geliştiren bir özelliğe sahip olmalıdır. Yaratıcılığı geliştirici sorulara yer vermelidir.
• Drama öğretmeni öğrencilerin oyun etkinliklerine katılmalarını sağlayan ve onları aktif kılan bir özelliğe sahip olmalıdır.
• Drama öğretmeni her öğrenci ve grup üyesinin düşüncelerine değer vermeli, kararlara katılmalarını sağlamalıdır.
• Drama öğretmeni öğrencileri motive edici olmalı, olumlu gelişmeleri pekiştirebilmelidir.
• Seçeceği materyal çocuğun gelişim düzeyine uygun ve onu geliştirici olmalıdır.
Milli Eğitim Bakanlığı Devlet kitaplarından İlköğretim Drama I kitabında da drama öğretmeninin özellikleri şu şekilde sıralanmaktadır:
• Drama öğretmeni konuştuğu dili doğru kullanmalıdır.
• Drama öğretmeninin oyunculuk konusunda giriş niteliğinde bir eğitim alması gereklidir.
• Bireylerler ve grupla uğraşan drama öğretmeninin, grupta çıkabilecek sorunlara çözüm yolları bulma konusunda psikolojik bilgilere sahip olması gereklidir.
• Drama öğretmeni öğrencilerin yaratıcı güçlerini kullanmalarına ve deneyerek öğrenmelerine fırsat verici etkinlikler yaptırmalıdır.
• Drama öğretmeni, çocukları olduğu gibi kabul etmeli ve kendi duygularını ifade etmelerine, tartışmalarına fırsat tanımalıdır.
• Drama öğretmeni çalışmaya başlamadan önce yapacağı işleri planlayarak sınıfa girmelidir. ‘Drama eğitimindeki amacım nedir?’, ‘Çocuklarda hangi davranışları değiştirmek ve geliştirmek istiyorum?’, ‘Bunları hangi yolla yapabilirim?’ sorularını kendisine sormak zorundadır.
• Drama öğretmeni, oyunları izlerken daha sonraki oyunları ve bunların içereceği mesajları düşünmelidir. Eğer grubu yeterince dinamik bulmuyorsa, onları motive etmenin yollarını aramalıdır.
• Drama öğretmeni, drama etkinliği sırasında grup dinamiğini ve dikkat yoğunlaşmasını (konsantrasyonu) etkinlik sonuna kadar aynı düzeyde tutmaya özen göstermelidir.
• Drama da tümüyle kusursuzluk yada doğruluk ve yanlışlık aranmayacağı, drama öğretmeni tarafından asla unutulmamalıdır.
• Drama öğretmeni, mesleğinde özgür olmalıdır.
• Drama öğretmeni, çocukların kendilerini keşfetmelerine fırsat tanımalıdır. Sonuçları söyleyerek veya çözüm yolunu açıklayarak, bu keşfetmeyi engellememelidir. Soruya soruyla yanıt verip, yanıtı çocuklara buldurmalı, hakem olmalı, kendi tavrını belli etmemeli, katılıma zorlamamalıdır.
• Drama öğretmeni; iyi bir dost, iyi bir sırdaş, iyi bir arkadaş olmalıdır. Her öğrenciyi eşit olarak düşünmeli, rahat hareket edecekleri özgür bir ortam hazırlamalıdır.
• Drama öğretmeni; sabırlı, tutarlı, hoşgörülü, güleryüzlü, anlayışlı olmalı, grubun güvenini kazanmalıdır.
• Drama öğretmeni, değişmeye açık, gelişmeye elverişli, esnek bir kişiliğe sahip olmalıdır. Hangi yaş grubuyla çalışıyorsa, o yaş grubunun gelişimsel özelliklerini bilmeli, donanımlı, deneyimli ve araştırmacı olmalıdır.
• Drama öğretmen, gerekli durumlarda farklı meslek uzmanları ile iletişime geçip işbirliğine gidebilmelidir.
• Drama öğretmeni, grup dinamiğinin ayarlanması gereken durumlarda müdahale edebilmeli, sürecin akışını doğru ve tutarlı bir biçimde değiştirmek için yaratıcı gücünü kullanabilmelidir.
• Drama öğretmeni, öğrenciden aldığı her türlü tepkiyi doğru ve tutarlı bir biçimde gözleyip, yorumlamalıdır.
• Drama öğretmeni, öğrencilerde oyuna karşı bir gereksinim doğurmalı; söylenceler (efsaneler), masallar, gerçek olaylarla onları güdülemeli ve kendi yaratıcılıklarını ortaya koymalarına fırsat vermelidir.
• Drama öğretmeni, her öğrencinin duygularının, düşüncelerinin önemli olduğunu unutmamalıdır.
• Drama öğretmeni, alanı ile ilgili olarak kendini sürekli geliştirmelidir.
Drama sürecinde ilk ivmeyi veren, sunan, değerlendiren ve yeniden uygulayan liderdir. Yaratıcı drama lideri, drama çalışmalarında katılımcılara rehberlik eden, drama sürecinin bir anlamda temelini oluşturan kişidir. Drama sürecinde lider, katılımcıların oluşturduğu drama grubu ve çalışılan mekana göre daha önemlidir. (Adıgüzel, 2000).
YÖNTEM
Araştırmanın örneklemi 2004-2005 Eğitim-Öğretim Yılında Kars Merkez İlköğretim Okullarında 65 bayan 46 erkek öğretmenden ve Iğdır Merkez İlköğretim Okullarında 64 bayan, 46 erkek öğretmen olmak üzere toplam 110 bayan 110 erkek öğretmenden oluşmaktadır.
Örneklem Grubu İle İlgili İstatistiki Bilgiler
Örneklemi oluşturan bireylerin, cinsiyetlerine göre dağılımları, Tablo 1’de verilmiştir.
Tablo 1. Örneklemin Cinsiyetlerine Göre Dağılımı
CİNSİYET N %
Kadın 110 50
Erkek 110 50
TOPLAM 220 100
Tablo 1’de görüldüğü gibi örneklemin % 50’sini kadınlar; diğer %50’sini ise erkekler oluşturmaktadır.
Örneklemi oluşturan bireylerin, mezun olduğu okul türüne göre dağılımları, Tablo 2’de verilmiştir.
Tablo 2. Örneklemin Okul Türüne Göre Dağılımı
OKUL TÜRÜ N %
Önlisans 63 28,63
Lisans 145 65,90
Yüksek lisans 12 5,47
Doktora - 0
TOPLAM 220 100
Tablo 2’de görüldüğü gibi öğretmenlerin % 28,64’ünü önlisans mezunları, % 66,36’sını lisans mezunları, %5’ini yüksek lisans mezunları oluşturmaktadır.
Örneklemi oluşturan bireylerin, mezun olduğu branş türüne göre dağılımları, Tablo 3’te verilmiştir.
Tablo 3. Örneklemin Branşına Göre Dağılımı
BRANŞ N %
Sınıf Öğretmenliği Bölümü 176 80
Diğer 44 20
TOPLAM 220 100
Tablo 3’te görüldüğü gibi ilköğretim I. kademede görev yapan öğretmenlerin Sınıf Öğretmenliği Bölümü çıkışlıları % 80’ini, diğer bölüm çıkışlıları % 20’sini oluşturmaktadır.
Örneklemi oluşturan bireylerin, çalışma yılına göre dağılımları, Tablo 4’da verilmiştir.
Tablo 4. Örneklemin Çalışma Yılına Göre Dağılımı
ÇALIŞMA YILI N %
0-2 Yıl 15 6,82
2-4 Yıl 33 15
4-8 Yıl 45 20,45
8-16 Yıl 66 30
16- Üzeri 61 27,73
TOPLAM 220 100
Tablo 4’da görüldüğü gibi ilköğretim I. kademede görev yapan öğretmenlerin çalışma yılı 0-2 yıl arasında olanlar % 6,82’sini, 2-4 yıl arasında olanlar % 15’ini, 4-8 yıl arasında olanlar % 20,45’, ini, 8-16 yıl arasında olanlar % 30’unu, 16 ve üzerinde olanlar ise % 27,73’ünü oluşturmaktadır.
Verilerin Analizi
Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanma düzeylerini tespit etmek amacıyla hazırlanan anket uygulandıktan sonra anket formunda yer alan maddelerin yaratıcı drama yönteminin uygulanması sürecindeki ayrıntılı dökümü yapılmış; cinsiyet değişkeni için farklılık olup olmadığına “t” testi ile bakılmıştır.
Veriler bilgisayar ortamında SPSS 10.0 programı ile çözümlenmiştir. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.
BULGULAR VE YORUM
Cinsiyet değişkenine göre öğretmenler arasında, yaratıcı drama yöntemini kullanma düzeyi açısından bir farlılık olup olmadığını belirlemeye yönelik olarak “t” testi yapılmış ve elde edilen bulgu ve yorum aşağıda verilmiştir:
Tablo 5. Cinsiyet Değişkenine Göre Öğretmenlerin Yaratıcı Drama Davranışlarını Kullanma Düzeyleri İle İlgili Bulgular
Cinsiyet N X S sd t p
Kadın 110 128.01 20,6 218 -1.65 .100
Erkek 110 132.14 16
S.D.= 218 p< 0.05 Anlamlı
(n1 )= 110 (n2 )= 110
Cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanma düzeyleri ile ilgili bulgulara Tablo 5’da yer verilmiştir. Tablo 5 incelendiğinde, kadın ve erkek öğretmenler arasında yaratıcı drama yöntemini kullanma düzeyleri konusunda yapılan “t” testi sonucunda herhangi bir anlamlı farklılık bulunmadığı görülecektir. Bilindiği üzere “t” testinin anlamlılık ölçütlerinden birisi olan gruplardaki denek sayısının eşit olması gerektiğidir. Araştırmacının gruplarındaki denek sayılarının eşit olması sonucun geçerliğini yükseltmektedir.
İletişim becerisi yönünde bayan öğretmenlerin erkek öğretmenlerden daha iyi olduğu kanısı, yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerisi gerektirmesi sebebiyle araştırmacının anlamlı bir ilişkinin olduğu yolunda denence oluşturmasına sebep olmuştur. Ancak ortaya çıkan sonuç böyle bir yorumun yapılamayacağını göstermektedir.
KAYNAKÇA
ADIGÜZEL, H.Ö., (2000). Eğitim Bilimlerinde(Güzel Sanatlar Eğitiminde) Bir Uzmanlık alanı Olarak Kültür Pedagojisi, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
AKBABA, S., Sağlam, S., Kök, M., (2003). Eğitim Fakültesi ve İlköğretim Programına Dayalı Eğitim-Öğretimde Drama ve Oyunlar, Erzurum, Cemre Ofset.
COTTREL,J., (1987). Creative Drama In The Classroom Grades 1-3 Teavher’s Resource Book For Theatre Arts National Textbook Company Western Michigan University U.S.A.
HEATCOTE, D., (1968). Drama In The Education Of Teachers, University Of Newcastle, United Kingdom.
NİCKEL, H.W., (1976). Pedagojik Olarak Oyunun Temel Biçimleri, Oyun ve Tiyatro Etkileşim Pedagojisi, Grup Yöneticisine Yardım İçin El Kitabı, Sayı 16, Reclinghausen.
OKVURAN, A., (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
OKVURAN, A., (2000), Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumlar, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
SAN, İ., (1991). Eğitim Öğretimde Yaşayarak Öğrenme Yöntemi ve Estetik Bir Süreç Olarak Yaratıcı Drama, Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu, İstanbul, Kültür Koleji Yayınları
bahar-yaz 2000
Yaratıcı Drama Öğretmeni
Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği
H. Ömer ADSGÜZEL
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi,
Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dal:
Türk Eğitim dizgesi bir süredir 1999-2000
eğiim ve öğretim yılından itibaren ilköğretimin
dördüncü sınıfından itibaren zorunlu-seçimiik
olarak uygulamaya konulacak olan yaratıcı
drama alanını tartışmaktadır.
Hiç kuşku yok ki temel ve zorunlu eğitimin
beş yıldan sekiz yıla çıkmış olması eğitim
dizgemiz açısından önemli bir gelişmedir.
"Eğitimin süresi kadar, belki ondan daha da
önemli üzerinde durulması gereken, eğitimin
içeriğidir. Özgürce düşünebilen, sorgulayabilen,
eleştirel bir bakış açısına ulaşmış, kendi kararlarının
kendisi veren, bağımsız, üretken, yaratıcı
bireyler yetiştirebilmek eğitimin içeriğiyle
doğrudan ilişkilidir. Türk Milli eğitimi de bu nitelikte
bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır" (Adalı,
1998:7). Ancak eğitim dizgemizin baskıcı, öğretmenin
tek taraflı monologuna dönük, öğrenciyi
merkeze almayan yapısı ile bu amaçlar
çelişmekte ve dizge, yetişmekte olan çocuk ve
ergenleri, öğrendiği bilgileri sorgulamadan
içselleştiren daha uygucu bir yapıya yöneltmektedir.
Bu durum geleneksel ve yeniye açık olmayan
ve antidemokratik bir eğitim yapısının
oluşmasına neden olmaktadır. Bu yapıda yetişen
bireyden de demokratik, çağdaş, yaratıcı ve
üretken olmasını beklemek eğitbilimsel açıdan
tutarlı görünmemektedir. Çünkü kendi kendine
sahip olma anlayışı, içsel leşti ri I m iş otoriteden
kurtulmaya izin verecek ve otoriter olmayan
eğitimin yöntemlerinin denenmesini gerektirecektir.
Freire (1970) geleneksel eğitimin "yığmacı"
eğitim yöntemine öğrencinin öğrenme süreci
içindeki bir özne olmayıp, bilginin yerleştirildiği
bir nesne olduğu düşüncesine dayandığını ileri
sürer. Ona göre bu yığmacı eğitim yöntemi
baskıcı toplumun bir çok özelliğini taşır.: "öğretmen
öğretir ve öğrencilere öğretilir; öğretmen
düşünür ve öğrenciler hakkında düşünülür; öğretmen
eylemde bulunur ve öğretmenin eylemi
aracılığıyla eylemde bulundukları yanılmasına
sahip olurlar" ve öğretmen öğrenme sürecinin
öznesi, öğrenciler ise nesnesidirler (Spring,
1991:52). Oysa bir toplumda yeni ürünleri ortaya
koyabilecek ve her alanda etkinliğini sürdürebilecek
yaratıcı bireylere gereksinimi bulunmaktadır.
Eğitimde drama alanı geleneksel eğitim
anlayışına ve bu anlayıştaki eğitimin antidemokratik
yapısına karşı mücadele edebilecek
her zaman yaratan, kültürel etkileşimini çoğaltabilen,
bilgiye doğrudan, aracısız ulaşma becerilerine
sahip bireyleri yetiştirmeye yöneliktir.
Drama alanı ayrıca toplumdaki "çağdaş insan"
gereksinimini karşılamada ve yaratıcı bireyi
yetiştirmede etkili olabilecek bir alandır.
Eğitimde drama çalışmalarının genel amacı,
her alanda yaratıcı, kendine yetebilen, kendini
tanıyan, çevresiyle iletişim kurabilen ve bunu
geliştirebNen, ifade gücü ve biçimleri artmış
bireyler yetiştirmektir.
Bu amaçların yanında yaratıcı drama;
yaratıcılık ve estetik gelişimi sağlama, eleştirel
düşünme yeteneği, sosyal gelişim ve birlikte
çalışma yeteneği kazandırma, çocukların etik
değerleri keşfetmelerine olanak sağlama, kendine
güven duyma, teşvik ve karar verme, dil ve
iletişim becerilerini kazandırma imge dünyasını
geliştirme gibi eğitbilimsel amaçlara dönüktür ve
iletişim içinde iken düşünceleri, tutum ve daveğitim
ve yaşam
ranışları değişebilen, etkilenebilen çocuk ve
ergene kendi kimlik ve kültürünü de tanıtır.
Özetle yaratıcı drama kişinin kendi bedenine,
duygularına, düşüncelerine ve çevresine
karşı bilinçli olmasını, oyun pedagojisi içinde yer
alan çalışmaların duyguların, bilgi ve deneylerin
özgürleştiği ortamların sağlanmasını, kişinin
evrensel, toplumsal, moral, etik ve soyut kavramları
anlamlandırabilmesini, bir grup çalışması
içerisinde yaşayarak öğrenme ve bilgi edinmenin
yanı sıra toplumsallaşmanın sağlanmasını da
amaçlar (San, 1990:81).
1980'li yıllardan sonra dramatizasyon
kavramından daha çağdaş bir anlama bürünen ve
eğitimde bazı derslerin amaçlarının daha etkili
uygulanmasındaki yöntemsel işlevini aşarak,
başlı başına bir disiplin haline gelen yaratıcı
drama; eğitimdeki "Ne?" sorusunun karşılığı olan
herhangi bir içeriği genellikle katılımcıların
gönüllüğüne dayalı oluşan bir grupla (okullarda
bir ders olarak okutulmak durumunda olan
drama dersleri için gönüllülük ortadan kalkmaktadır)
ve grup üyelerinin kendi yaşantılarından da
yola çıkarak, doğaçlama, rol oynama gibi
tekniklerle ve bildiğimiz çocuk oyunlarının özelliklerini
de işe katarak oynuyor'muş gibi
süreçlerde canlandırılmasıdır. Bu yıllar Türkiye'de
eğitimde yaratıcı drama alanındaki yeni
bilimsel bakış ve araştırmaların yoğunlaştığı,
eğitimde yaratıcı dramanın bir yöntem, başlı
başına bir disiplin ve estetik - sanatsal bir alan
olarak sistemde yer aramaya başladığı dönem
olarak anılmaya başlamıştır. Bunda akademik
düzeyde Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim
Dalı'nın ve demokratik kitle örgütlerinden olan
Ankara Çağdaş Drama Derneğinin yürüttüğü bilimsel
çalışmaların önemi ve etkisi önemlidir.
Türkiye'de yaklaşık 20 yıllık bir süreçte gelinen
nokta, yaratıcı dramanın sadece özel
okullarda ya da yine özel kurumlarda verilen bir
ders, yöntem değil, artık Milli Eğitim
Bakanlığı'nın ilköğretim okllarmda zorunlu
seçimlik olarak yer aldığı (alacağı) bir ders
olmasıdır. Bunun yanında tartışmaya açık pek
çok yönüyle de olsa YÖK tarafından yapılan
"Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması"
çalışmalarında "Okulöncesinde Drama" ve
"İlköğretimde Drama" derslerinin eğitim fakültelerinin
lisans programlarında zorunlu olarak
yer almış olması Türkiye'de akademik düzeyde
gelinen önemli bir nokta olarak kabul edilebilir
(Adıgüzel, 1999:2). Ancak bu durum daha
meslek olarak daha adlandırılmamış yeni bir
öğretmenlik alanının sorunlarını beraberinde
getirmektedir. Ankara ve İstanbul gibi büyük
şehirlerde odaklanan ve sayıları çok az olan
drama öğretmenleri (liderleri) akademik eğitim
eksiği nedeniyle yetersiz endişesi yaşamaktadırlar.
Son yirmi yıldaki akademik çalışmalar,
yaratıcı dramanın özellikle bir ders olarak Milli
Eğitim Bakanlığındaki değişime yol açmışken,
yetişmiş yeterli elemanın olmaması ve Türkiye'de
yaratıcı drama öğretmeninin (liderinin) yetişimi,
akademik açıdan önemli bir sorunsal oluşturmaktadır.
Yaratıcı dramanın kendi amaçlarını
gerçekleştirebilmek için nitelikli liderlere
gereksinim duyulmaktadır. Ancak resmi ya da
çoğu özel kurumlarda çalışan drama öğretmeni
ya da liderinin çoğunun özellikle alan eğitiminin
eksik oluşu Türkiye açısından çok zararlı
sonuçları doğuran drama kirliliğine yol açmaktadır.
Bir ya da iki seminere katılmak, tiyatro ile
uzak yakın bir ilgisi olmak ya da sadece tiyatroucu
olmak, edebiyat öğretmeni olup tiyatroya ilgi
duymak, bazen de çocuk gelişimcisi olup oyun
derslerini almış olmak drama liderliği yapmak
için yeter görünmektedir. Bu durumun en belirgin
nedeni elbette akademik düzeyde bir eğitim
programının olmayışıdır.
Bir eğitim dizgesinin çağdaş bir öğretmeninde
bulunması gereken özelliklerin tamamı
Milli Eğitim Bakanlığı'nda görev yapacak bir
drama öğretmeninden de beklenir. Drama
sürecinde ilk ivmeyi veren, sunan, değerlendiren
ve yeniden uygulayan liderdir. Yaratıcı drama
lideri, drama çalışmalarında katılımcılara
"rehberlik" eden, drama sürecinin bir anlamda
temelini oluşturan kişidir. Drama sürecinde lider,
sürecin diğer iki öğesi olan katılımcıların
oluşturduğu drama grubu ve çalışılan mekan'a
göre önemlidir. Bu önem drama liderinin çalışma
bahar-yaz 2000
grubunu ve mekanını belirleme özelliğine sahip
oluşunda yatar.
Bir grup çalışması içerisinde, bireylerin bir
yaşantıyı ya da bir olayı kendi deneyimlerini de
işin içine katarak eylem ve edim durumlarında
oynayarak canlandırılması ve anlamlandırılması
liderin hedefleri ve yöntemleri ile ortaya çıkar ve
belirlenir. Bu nedenle lider her şeyden önce
drama ve oyun tekniklerini iyi bilen iletişime açık
ve istekli, tiyatronun tekniğinden yararlanabilen,
yaratıcı ve yeterli oyun bilgisine sahip, analizci
olabilen kişidir. Drama liderinin oyunculuk ve
tiyatro bilgisi eğitimi alması da önemlidir.
Drama çalışmalarını her yaş için yürütebilecek
olan bir lider mesleki formasyonunu; eğitim
bilimleri, felsefe, sosyoloji, psikoloji, estetik,
gelişim psikolojisi, tiyatro (rej, sahne bilgisi, ses,
nefes, ışık, oyunculuk, rol, diksiyon, doğaçlama,
dramaturji vd), müzik, plastik sanatlar, edebiyat
(elbette çocuk ve gençlik edebiyatı dahil), dil,
dans, kültür bilimi, tarih, eğitim, sanat ve tiyatro
tarihi, mitoloji, oyun ve tiyatro pedagojisi gibi
alanlarda tamamlamalı, disiplinler arası bir
ilişkide kendini yetiştirebilmelidir. Bu da
değişmeye açık, gelişmeye elverişli esnek bir
kişilikle mümkün olabilir. Sözgelimi bir yaratıcı
drama lideri okul öncesi yaş grubunun gelişimsel
özellikleri birikimine sahip olmalı ya da bilgiye
ulaşacak kaynağı bulabilmelidir. Bir lider gerekli
durumlarda farklı meslek uzmanları ile iletişime
geçip, işbirliğine gidebilmelidir. Bir çalışmada
grup dinamiğinin ayarlanması, gerekli durum ve
zamanlarda müdahale ederek akışın değiştirilmesi
için, oldukça önemli olan ısınma alıştırmalarını
çok iyi bilmesi, alıştırma dağarcığını
genişletilmesi ve kullanabilmesi gereklidir. Lider
farklı özelliklere sahip gruplarla yaptığı
çalışmalarda, katılımcılarından aldığı her tür tepkiyi
iyi gözlemleyebilmesi ve elde ettiği sonuçları
tutarlı yorumlayıp, gerekli sonuçlara ulaşabilmelidir.
Ayrıca lider durumlara anında çözüm getirici
yaklaşımlar ve tutumları ile grubun güvenini
kazanmalıdır.
Bir drama liderinin bir grupla çalışmaya
başlamadan önce yapacağı ilk iş; hedeflerini,
yöntemlerini, içeriğini ve değerledirmesini planlamış,
kullanacağı malzemeyi sağlamış, çalışma
ortamını da çalışma ortamına getirmiş olmaktır.
Kendinden emin ne yapacağını bilen bir lider
grup üyelerinin kendisine güven duymasın kolaylaştıracak,
hızlandıracaktır. Liderin diğer bir
görevi grup dinamiğine giden yolda, onların
tanışma ve kaynaşmalarını sağlayacak iletişim,
uyum, gözlem, etkileşim çalışmalarını uygulamak
ve uygularken de eğlence ve haz alma boyutunu
göz ardı etmemektir. Grupta oluşacak etkileşim
sürecine en kısa sürede ulaşabilecek bir
lider amacının önemli bir bölümüne ulaşmış
demektir.
Üstelik drama öğretmeni aşırı bilgi
yığmacasına dayalı bir anlayışın ağırlıkta olduğu
geleneksel bir sistemde daha fazla mücadele
etmek zorundadır. Sabit sıraların olduğu sınıflarda
drama dersinin verimi düşmektedir. Bazı okul
yöneticilerinin dramayı basit bir etkinlik olarak
görmesi, dramanın tiyatro ile karıştırılıp liderden
tiyatro rejilerinin beklenmesi (eğer öğrenciler ve
lider isterse bir yıl boyunca çalışmalarının bir
kısmını ya da bir drama projesini elbette okulun
diğer öğrencilerine ya da velilerine sergileyebilirler),
sınıfların drama gruplarının üstünde kalabalık
oluşu, dramaya yönelik araç gereç eksikliği,
drama dersinin amaçlarına ulaşmada zorlukların
yaşanmasına neden olmaktadır.
Bunların yanında drama öğretmeni
açısından iki somut sorunsal bulunmaktadır;
Birincisi Milli Eğitim Bakanlıı'nın alt yapısı
hazırlanmadan ve gerekli donanımları
sağlamadan bu dersi uygulamaya hemen koymuş
olması, ikincisi de drama dersini yürütecek öğretmen
ya da lider ihtiyacının fazlalığı. Nicel açıdan
da yeterli nitelikli drama öğretmeni her iki sorunsalın
kolay çözülmesini sağlayacaktır.
Akademik program eksikliğini giderme
açısından Türkiye'de oldukça yeni adımlar
atılmış ve ilk uygulaması 1999-2000 öğretim
yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
tarafından Eğitim Bilimleri Enstitüsü çatısı altında
açılan Yaratıcı Drama tezsiz yüksek lisans programı
olmuştur. Enstitü yönetmeliğine göre tezsiz
yüksek lisans öğretiminin amacı, katılımcıya
eğitim ve yaşam
mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve mevcut
bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını
göstermektir. Bu program toplam otuz krediden
az olmamak şartıyla en az on ders ile dönem projesi
dersinden oluşur. Dönem projesi dersi kredisiz
olup başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir. Eğer aday isterse tezli programa
geçebilmektedir. Bu program şimdilik çeşitli
eğitim basamakları öğretmenlerine, eğitim bilimleri,
tiyatro ve tiyatro bilimleri bölümleri mezunlarına
yöneliktir ve sadece 25 kişilik bir kontenjan
ile sınırlıdır.
Öngörülen ve bir yılda tamamlanması
düşünülen tezsiz programda zorunlu ve seçimlik
olarak şu dersler yer almaktadır:
Sanat Dönemleri, Akımları ve Kuramları (z)
Oyun ve Sahne Bilgisi (z)
Estetik (z)
Temel Drama (s)
Çocuk Gelişimi (s)
Çocuk ve Gençlik Edebiyatı (s)
Tiyatro Tarihi ve Kuramları (z)
Yaratıcı Drama (z)
Sınıfta Drama (z)
Oyunculuk ve Sahne Bilgisi (z)
Ritüeller(s)
Kültür Eğitbilim ve Projeler Geliştirme (s)
Okulöncesi Eğitimde Drama (s)
Dans ve Drama (s).
Yaratıcı drama dersinin eğitim fakültelerinin
öğretmenlik bölümlerinde ve Milli Eğitim
Bakanlığı ilköğretim kademesinde zorunlu
seçimlik bir ders olarak yer alıyor oluşu eğitim
dizgemiz açısından olumlu bir gelişmedir. Ancak
lider ya da öğretmen ve yayın eksikliği, mekan
sorunu ile şu anda çalışan öğretmenlerin somut
sorunları ışığında Türkiye'de liderin nasıl
yetişeceğine ilişkin soruların yanıtlanması gerekmektedir.
Pilot çalışması yapılmış, uygulama sonuçları
alınmış lisans düzeyinde dört yıllık bir yaratıcı
drama programı eğitim fakültelerini sözgelimi
güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde geliştirilmelidir
(Bu pilot uygulaması öğretici kadro, Ankara
Üniversitesi tiyatro bölümü ile Hacettepe ve Gazi
Üniversitelerinin ilgili bölümlerinde yaratıcı
drama dersini programlarında uygulayan öğretim
elemanları ve pedagojik formasyonla eğitimini
tamamlamış sanatçi-öğretmenler ile zenginleştirilerek
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi'nde Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü
açılarak uygulanabilir).
Kaynakça
Adalı, Oya (1998) "Sunuş" Gelin Çocuklar Birlikte
Düşünelim (Haz. Z. ipşiroğlu), Adam yay. s.7-8, İstanbul.
Adıgüzel, H. Ömer (1993) Oyun ve Yaratıcı Drama
İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Adıgüzel, H. Ömer (1999) "Türkiye'de Yaratıcı Drama
Öğretmeni Yetiştirme Sorunsalı" Karadeniz Teknik Üniversitesi
Fatih Eğitim Fakültesi tarafından 1-3 Eylül 1999 tarihlerinde
düzenlenen 8. Ulusal eğitim Bilimleri Kongresi'nde
sunulan bildiri, Trabzon.
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü 1997
Lisansüstü Eğitim - Öğretim Yönetmeliği, Ankara.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Güzel
Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı 1999 Tezsiz Yükseklisans
Programı, Ankara.
Öztürk, Ali (1998) "Öğretmen Yetiştirmede Yaratıcı
Drama Yöntemiyle İşlenecek Tiyatro Dersinin Öğretmen
Adaylanndaki Sözel İletişim Becerilerine Etkileri" Selçuk
Üni. Eğitim Fakültesi tarafından 9-11 Eylül tarihlerinde
düzenlenen 7. Eğitim Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri,
C.1, SS.3O7-311.
San, inci (1990) "Eğitimde Yaratıcı Drama" Ankara'da
Yaratıcı Drama, Alman Kültür Merkezi yay. SS.73-85, Ankara.
San, İnci (1991) "Eğitim Öğretimde Yaşayarak
Öğrenme Yöntemi ve Estetik Süreç Olarak Yaratıcı Drama",
Eğitimde Nitelik Geiiştirme-Eğitirnde Arayışlar 1.
Sempozyumu Bildiriler, ss.261-266, İstanbul.
San, inci (1998) "Yaratıcı Drama Çalışmalarının Dünü
ve Bugünü" 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri, A.Ü.
Çoc. Kül. Mer. Yay. 1998, Ankara. Aynı yayın, Eğitimde ve
Tiyatroda Yaratıcı drama dergisi, ÇDD yay. s.2, 1999,
Ankara.
Spring, Joel (1991) Özgür Eğitim (Çev. Ayşen Ekmekçi),
Ayrıntı yay. ss.52, istanbul.
Üstündağ, Tülay (1997) "Vatanaşlik ve İnsan Hakları
Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Dramamn Erişiye ve Derse
Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisi", Yayınlanmamış
Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
kaynak;https://e-kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf/297.pdf
kısa maddeler halinde yazıyorum, daha anlaşılır olması amacıyla.
-drama lideri iyi bir gözlemci olmalı, bilimsel yaklaşımı benimsemelidir.
- demokratik ve insancıl olmalıdır.
- öğrencinin kendine güven duygusunu pekiştirebilmelidir.
- öğretmen sürecin kesinlikle farkında olmalı, çok iyi bir izleyici olmalı, çocukları çok iyi dinlemelidir.
- adaletli olmalı, herkesin hak ve özgürlüğüne saygılı olmalıdır.
- etkinlik esnasında çocukların söz hakkına saygılı olmalı, her çocuğun kendisini güzelce ifade edebilmesine fırsat tanımalıdır.
- anında karar verme becerisine sahip olmalıdır. çünkü eğer etkinlik iyi gitmezse hemen değiştirmesi gerekebilir, daha ilgi çekici hale getirmesi gerekebilir.
- doğaçlama yeteneği güçlü olmalı.
- hitap ettiği yaş grubunun özelliğini ve çocukların ilgilerini, eğlendikleri şeyleri iyi bilmelidir.
- zamanı iyi kullanabilmelidir.
- çocukların sıkıldığını kolayca farkedebebilmeli ve onları daha coşkulu hale getirecek beceriye sahip olmalıdır.
- drama yapılacak ortamı iyi ayarlamalı, malzemeleri uygun kullanmalı, tehlikeli durumları ortadan kaldırmalıdır.
- gerektiği zaman çocukları boyamaktan, giydirmekten, kılıktan kılığa sokmaktan erinmemeli, bu tür detayların mutlaka çocukları motive edeceğini bilmelidir.
- ısındırıcı çalışmalarda, drama konusu ile ilgili zihinsel hazırbulunuşluğu desteklemek için etkinlikle ilgili küçük ip uçları taşıyan basit oyunlar uydurabilmelidir.
- eğer yaş grubu küçükse mutlaka müzikle çalışmayı tercih etmelidir.
- hareketli oyunlarla çocukların daha fazla motive olması sağlanabilir.
- dinlendirici etkinliklerde drama hakkında duyguları almak gerekir.
-kısacası drama lideri ne yaptığını, ne amaca ulaşmak istediğini çok iyi bilmeli ve amacına ulaşmak için değişiklikler yapmaktan korkmamalıdır. ;)
ben mutluysam kime ne ;)
arkadaşlar çok teşekkür ederim işime yarar nice yıllara