Oyun Planı1
OYUNUN ADI: Öt Kuşum Öt
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Dil Alanı
Amaç ve Kazanımlar:
Amaç 1. Sesleri ayırt edebilme
Kazanımlar
1. Sesin kaynağını söyler.
Amaç 2. Konuşurken sesini doğru kullanabilme
Kazanımlar
3. Konuşurken sesinin tonunu işitilebilir biçimde ayarlar.
UYGULAMA
Isındırıcı Oyun(Ne Sesi?): Oyun için sandalyelere oturulur. Çocuklar gözlerini kapatırlar. Bu sırada çocuklara çeşitli sesler dinletilir. (anahtar sesi, alkış, kapı çalma, cama vurma yada hayvan sesleri) bu seslerin neye ait olduğu tahmin etmelerin istenir. Sesler hızlı yavaş, ince-kalın vb. şekillerde çıkarılarak oyun zenginleştirilir.
Esas Oyun: (Öt Kuşum Öt):Çocukların halka olmaları istenir ve öt kuşum öt oyununa geçilir. Bir ebe seçilir. Ebenin gözleri mendille bağlanır. Öğretmenin işaret ettiği bir çocuk kalkar, ebenin yanına gelir. Öğretmen çocuk geldiğinde öt kuşum öt diyerek ses çıkarmasını sağlar. Ebe çocuğu sesinden tanırsa, ebelikten kurtulur, soran çocuk ebe olur. Ebe bilemezse, ebeliği sürer.
Dinlendirici Oyun(Maske Tak): Çocukların öt kuşum öt oyunundan sonra yine daire şeklinde kalmaları istenir. Öğretmen değişik hayvan maskeleri getirip dairenin ortasına koyar. İsteyen çocuklar ikişer ikişer gelerek istedikleri bir hayvan maskesini takarlar. Yüzleri birbirine dönük olarak taktıkları maskedeki hayvanın sesini taklit ederler. Oyun bu şekilde çocukların isteğine göre sürdürülür.
OYUN PLANI 2
OYUNUN ADI: Hangisi Yok
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Dil- Bilişel Alan
Dil Alanı
Amaç ve Kazanımlar:
Amaç 8. Görsel materyalleri okuyabilme
Kazanımlar
1. Görsel materyalleri inceler.
Bilişsel Alan
Amaç 3. Dikkatini toplayabilme
Kazanımlar
2. Dikkatini nesne /durum / olay üzerinde yoğunlaştırır.
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
8. Nesnelerin içinden eksilen ya da eklenen bir nesneyi söyler.
UYGULAMA
Isındırıcı Oyun(Yüzük Kimde?): Öğretmen uzun bir ipe yüzük geçirerek bağlar. İp daire şeklinde açılır. Çocuklarda ipin etrafında daire olurlar ve ipi tutarlar. Yüzük bir çocuğun elinin altında olur. Bir çocuk ebe seçilir ve dairenin ortasına geçer. Çocuklar yüzüğü ebeye fark ettirmeden elden ele gezdirirler. Bazen de elinde yüzük olmayan çocuk ebeyi şaşırtmak için yanındakine veriyormuş gibi yapar. Ebe kimde olduğunu tahmin ettiğinde durun der ve tahmin ettiği kişinin elini açar bildiyse ebe değişir.
Esas Oyun (Hanisi Yok): Seçilen bazı nesneler alan içinde ortaya konur. Çocukların nesnelere iyice bakmaları ve nelerin olduğunu akılda tutmalarını ister. Öğrencilerden biri ebe seçilerek gözlerini kapatması istenir ve bir nesne saklanır. Çocuğa gözlerini açması söylenir.. Nesnelerden hangisinin saklandığını tahmin etmesi istenir. Bilirse başka ebe seçilir. Bilemezse ipucu verilir. Nesnelerin içinden son olarak bardak saklanır ve dinlendirici oyuna geçilir.
Dinlendirici Oyun (Hangi Bardağın Altında?): Öğretmen 3 bardağı masanın üzerine kapalı bir şekilde koyar. Bardaklardan birbirinin altına bir nesne koyar ve istekli bir çocuk oyunu oynamak için gelir. Öğreten çocuk geldiğinde bardakların yerlerini değiştirir ve altında nesne olan bardağı bulmasını ister. Çocuk doğru bardağı açarsa alkışlanır.
OYUN PLANI:3
OYUNUN ADI: Kendinde Değişiklik Yap
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Bilişel - Dil Alanı
Dil Alanı
Amaç ve Kazanımlar:
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
Kazanım
7. Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
Amaç 5. Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme
Kazanım
5. Dinlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü vb. yollarla sergiler.
Bilişşel Alan
Amaç ve Kazanımlar:
Amaç 3. Dikkatini toplayabilme
Kazanımlar
1. Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder.
3. Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı söyler.
UYGULAMA
Isındırıcı Çalışma (Aynı- Farklı): Çocuklar yüzleri birbirine dönük olacak şekilde iki grup olarak oyun alanında dururlar. Öğretmen yaptığı hareketi yapmalarını onlarında yapmalarını ister. Öğretmen elini dizine dokunur. Daha sonra yaptığı hareketin tersini yapmalarını ister. Elini havaya kaldırdığında aşağı indirmeleri zıpladığında çömelmeleri gibi…
Esas Oyun ( Kendinde Değişiklik Yap): Çocuklar ikişerli eş olurlar. Yönerge şu şekilde verilir; ‘’Birbirinize bakın, inceleyin. Dış görünüşünüze dikkat edin. Şimdi herkes birbirine sırtını dönsün ve kendinde (saçında, yüz ifadesinde, kıyafetinde) değişiklik yapsın. Tekrar yüz yüze dönün. Şimdi arkadaşınızdaki değişikliği bulup sizde aynı şekli almaya çalışın’’
Her seferinde çocuklardan yalnızca biri kendi üzerinde değişiklik yapabilir ve diğeri değişikliği bulmaya çalışır.
Dinlendirici Oyun (aynaya Bakıyoruz): Öğretmen çocukların gözlerini kapatarak söylediklerini hayal etmelerini ister. ‘’ Bugün sınıfa girdiğimizde büyük bi ayna olduğunu fark ettiniz. Diğer arkadaşlarınızda geldi. Ayna karşısında geçtiniz. Kendinizi ve arkadaşınızı inceliyorsunuz. Aranızdaki farklara ve benzerliklere dikkat ediyorsunuz’’ denilerek anlatılanı düşünmeleri için bir süre beklenir ve gözlerini açmaları istenir. Ne hissettiklerini yüz ifadesiyle anlatmaları istenir.
OYUN PLANI 4
OYUNUN ADI: Hayvanat Bahçesi
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Bilişsel Alan
Amaç ve Kazanımlar:
Amaç 3. Dikkatini toplayabilme
Kazanımlar
1. Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder.
2. Dikkatini nesne /durum / olay üzerinde yoğunlaştırır.
Amaç 5. Varlıkları çeşitli özelliklerine göre eşleştirebilme
Kazanım
1. Varlıkları bire bir eşleştirir.
UYGULAMA
Isındırıcı Oyun (iki Kedi Parmak Oyunu):
Min min mim iki kedi iki kedi (iki baş parmak oynatılır)
Biri çıkmış üst odaya (sağ elin baş parmağı yukarı çıkıyormuş gibi hareket ettirilir)
Biri inmiş alt odaya (sol elin baş parmağı aşağı iniyormuş gibi hareket ettirilir)
Biraz sonra buluşmuşlar (baş parmaklar aynı hizaya getirilir)
Mırıl mırıl konuşmuşlar (baş parmaklar hareket ettirilir)
Ben bir fare yakaladım (sol elin bağ parmağı sağ ele doğru hareket ettirilir)
Ben tabakları yaladım (sağ elin bağ parmağı sol ele doğru hareket ettirilir)
Of demişler çok yoruldum (eller açılır)
Koşmuşlar koşmuşlar hemen uyumuşlar ( eller dizlere vurulur ve yatırılır)
Esas Çalışma (Hayvanat Bahçesi): Bir öğrenci sınıfın ortasında durur diğerleri yerinde oturur. Çocuklara 4 farklı hayvan isimleri verilir (kedi tavşan köpek kuş). Öndeki öğrenci kediler deyince adı kedi olanlar ayağa kalkar, yerlerini değiştirirler. Bu arada ayaktaki oyuncu kendine bir yer bulmaya çalışır. İkincide başka grup hayvan ismini söyler. Bu kez de bu hayvanlar yer değiştirir. Eğer ebe hayvanat bahçesi derse her cins hayvanın yerlerini değiştirmesi gerekir.
Dinlendirici Oyun ( Hayvan İsimlerini Akılda Tutma): Çocuklar daire şeklinde otururlar. Her çocuğun aklından bir hayvan ismi tutması söylenir. Daha sonra bir çocuğun tuttuğu ismi söylemesi istenir. Çocuk hayvanın adını söyledikten sonra yanındaki arkadaşı söylenen hayvanı ve kendi tutuğu hayvanı söyler. Arkadaşların tuttukları hayvanları hatırlamaya çalışırlar. 4 çocuk söyledikten sonra tekrar bir çocuğun hayvan adı söylemesiyle başlanır.
OYUN PLANI 5
OYUNUN ADI: Doğru Sırala
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Dil- Bilişsel Alan
Amaç ve Kazanımlar
Dil Alanı
Amaç 8. Görsel materyalleri okuyabilme
Kazanım
1. Görsel materyalleri inceler.
Bilişsel Alan
Amaç 7. Nesne, durum ya da olayları çeşitli özelliklerine göre sıralayabilme
Kazanım
2. Sıralanmış nesne grubu içinde nesnenin yerini gösterir.
Amaç 13. Bir örüntüdeki ilişkiyi kavrayabilme
Kazanım
5. Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturur.
UYGULAMA
Isındırıcı Oyun( Tren): Çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururular. En öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagon olurlar. Lokomotif olan hangi yöne giderlerse vagonlarda aynı yöne giderler. Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir. İlk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz . ilerde bir yokuş var, biraz zorlandık. Tırmanıyoruz, tırmanıyoruz.. şimdide yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz. Hızlı.. hızlı.. daha hızlı İlerde büyük bir viraj var. Buradan da yavaşça dönelim. Durağa yaklaştık, biraz yavaşlayalım, duralım. Yolcuları aldık devam edelim hızlanalım. Kömürümüz az kaldı, yavaşlayalım yavaşlayalım. Kömürümüz bitti, duralım…
Esas Oyun (Doğru Sırala): Bütün çocuklar yerlerinde otururlar. Öğretmen bunlardan 4 kişiyi çağırarak yüzleri arkadaşlarına dönük olarak tutar ve hepsine taşıt isimleri verir. (tren, araba, gemi, uçak, bisiklet…) Bundan sonra oturanlar gözlerini kaparlar. Öğretmen taşıt olan çocukların yerlerini değiştirir. Bundan sonra herkes bakar. Kimlerin yer değiştirdiğini tahmin etmelerini ister. İstekli olan çocuklar arkadaşlarını yer ve isimlerine göre tekrar dizeler.
Dinlendirici(Resmi Bil): Çocuklar uygun bir şekilde otururlar. Öğretmen daha önceden üzerinde taşıt resimlerinin olduğu kartlar hazırlamıştır. Bunlara çocukların boyunlarına takabilmesi için ip geçirmiştir. İstekli olan bir çocuk seçilir ve kart seçilen çocuğuna resimli tarafı sırtına gelecek şekilde takılır. Çocuk sınıfın ortasında yavaş yavaş dönerek arkadaşlarına bakar. Karttaki resmi gören çocuklar hareketleriyle hangi taşıt olduğunu anlatmaya çalışırlar. Bilen çocuk yerine geçer. Oyun bu şekilde devam eder.
OYUN PLANI 6
OYUNUN ADI: Dokun Bil
YAŞ GRUBU: 5-6
GELİŞİM ALANI: Bilişel Alan
Amaç ve Kazanımlar
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
1. Olay ya da varlıkları söyler.
4. Varlıkların şeklini söyler.
Amaç 6. Varlıkları çeşitli özelliklerine göre gruplayabilme
Kazanım
5. Varlıkları dokunsal özelliklerine göre gruplar.
Amaç 10. Geometrik şekilleri tanıyabilme
Kazanım
1. Her nesnenin bir şekli olduğunu söyler.
UYGULAMA
Isındırıcı Oyun (Eşli Duygular Oyunu): Çocuklar ikişerli eş olurlar. Her duygu için eşli yapılabilecek bir hareket seçilir. Mutluluk deyince eşleri birbirine sarılır. Kızgınlık deyince eşler birbirine sırtını döner. İyilik deyince eşler el ele tutuşur. Çal en son e iyilik denilerek eşlerin el ele tutuşması ve beklemesi sağlanır çocuklar arkadaşınızın ellerin nasıl yumuşak mı diye sorulur
Esas Çalışma (Dokun Bil): öğretmen bir poşete bebek, anahtar, kalem, toka, kaşık gibi farklı birkaç nesne koyar. Çocuklar tek tek çuvalın içini görmeden, ellerine çuvala sokar ve dokunarak nesneyi tanımaya çalışırlar.
Dinlendirici Oyun (Duyu Yastığı): İçinde poşet, köpük, kum, kağıt, pamuk olan duyu yastığı oyun alanına getirilir. Meyve şeklindeki nesneler, yastıktan çıkarılır. Boş duyu yastığı çocukların görebileceği şekilde konulur. Her çocuk gelip bir nesne seçer ve dokunur. Daha sonra duyu yastığına dokunur ve meyvenin çiçek şeklindeki duyu yastığının hangi yaprağıyla aynı dokuda olduğunu bulmaya çalışır. O yaprağa yapıştırır. Doğru yapan çocuklar alkışlanır.